Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jajoxc60: Har nu läst den tråden, intressant. Det verkar som att Volvo jobbar på att förbättra ljudet i PS nu. Tydligen får de inte ut tillräcklig effekt i systemet, så vi får se vad som händer. Det verkar inte vara något direkt fel på högtalarna utan snarare att de inte kunnat få ut det bästa ur den digitala förstärkaren. Vi får hoppas att det blir bättre än idag iaf, för som sagt de har inte ritkgit lyckats att få till PS i S/V60...

Däremot tyckte jag att HP-stereon lät bättre, kanske fått till den digitala förstärkaren där?

För mig duger det inte med snäppet bättre mellan HP och PS, utan vill gärna ha en markant ljudskillnad då!

/R
ricopet skrev:jajoxc60: Har nu läst den tråden, intressant. Det verkar som att Volvo jobbar på att förbättra ljudet i PS nu. Tydligen får de inte ut tillräcklig effekt i systemet, så vi får se vad som händer
Varifrån kommer dessa uppgifter?

De gånger jag talat med Volvo har de visat total ignorans till problemet och tycker att ljudanläggningen är "världsklass".

Jag har övervägt att gå till en bilstereoexpert och se vad man kan göra för att modda systemet så att det låter bättre.
ricopet skrev:Däremot tyckte jag att HP-stereon lät bättre, kanske fått till den digitala förstärkaren där?
HP låter otroligt mycket bättre än PS om du jämför med standardinställningar (allt på "flat" och med surround påslaget i PS-anläggningen).

Om du däremot försöker maximera vardera system så finns det inte så mycket att hämta på HP-anläggningen. Förutom att den är på tok för basig så låter den helt ok med standardinställningar. PS däremot kräver enormt mycket justering (kolla min tråd för detaljer). Först då spelar den bättre än HP.

/ j
ricopet skrev:jajoxc60: Har nu läst den tråden, intressant. Det verkar som att Volvo jobbar på att förbättra ljudet i PS nu. Tydligen får de inte ut tillräcklig effekt i systemet, så vi får se vad som händer. Det verkar inte vara något direkt fel på högtalarna utan snarare att de inte kunnat få ut det bästa ur den digitala förstärkaren. Vi får hoppas att det blir bättre än idag iaf, för som sagt de har inte ritkgit lyckats att få till PS i S/V60...

Däremot tyckte jag att HP-stereon lät bättre, kanske fått till den digitala förstärkaren där?

För mig duger det inte med snäppet bättre mellan HP och PS, utan vill gärna ha en markant ljudskillnad då!

/R
Jag kopplade bort steget i min bil och kopplade in ett annat slutsteg och sen en ipod till lågnivån med okomprimerad musik. Då låter det bra och får spelglädje. Men det är inte någon världklass, men hade jag haft det ljudet som standard så hade jag inte varit lika missnöjd som jag är nu.
jajoxc60 skrev: Jag har övervägt att gå till en bilstereoexpert och se vad man kan göra för att modda systemet så att det låter bättre.
Tyvärr kan man inte göra så mycket idag.

Motus Lab har en låda som man kan koppla in va MOST-nätverket i bilen, den är riktigt intressant för den som vill ha flera steg och dela högtalarna digitalt.
Dock har de börjat utveckla appar till iPhone vilket verkar mer lönsamt, de skulle haft mjukvaran framme till Volvo nu. Det finns till de stora tyskarna och lite andra modeller.

Sen finns det ett företag som heter Fiberdyne som utvecklar produkter som säljs under namnet Mobrige. De har meddelat att de har produkter klara för Volvo någon gång under 2012, där får man lågnivå ut eller spdif som man får koppla till en extern processor t.ex. Audison BitOne eller Alpine PXA-800.

Nästa alternativ är en hög till lågnivåadapter, jag har testat de man kan köpa för några hundra upp till 800:- som är aktiva samt en BitOne. Steget klarar inte detta utan något skydd går in och klipper signalen eller om steget inte klarar lasten av någon annan anledning.

Just nu väntar jag på en Alpine PXA-800 för att se hur steget vill samverka med den, inget större hopp... men den som ger sig. Efter det står Mosconi 6to8 på tur, den ska komma under hösten. Har fått information om att deras andra produkter med hög till lågnivå fungerar bättre än många andra tillverkares.

Det sista steget är att bygga in en separat stereo i bilen. I min V60 skulle jag kunna ta ventilationen i mitten och montera en display. Men då ska jag först hitta en stereo som klarar AAC lossless samt att hela fronten är av monterbar så man kan montera stereon i bagagen och dra en kabel till fronten som man monterar i ventilationshållet i mitten. Sen skulle man ju vilja styra den via ratten vilket man nog kan glömma...
pak7 skrev:" Dire Straits och liknande låter "imponerande" men riktig musik är ofta olyssningsbar och omusikalisk."

Vad är riktig musik?
Konstigaste jag läst tror jag... :???:
Det är givetvis min högst personliga uppfattning, ber om ursäkt för otydligheten.

Mycket av den musiken jag lyssnar på är inte alltid så välproducerad som "Dire Straits", "Eric Clapton", "Eagles" och sånt som man får höra om man besöker en hifimässa t.ex.

Musik där själva innehållet är det som gör den bra, inte hur det låter ljudmässigt funkar inget vidare på Volvos stereoanläggningar.

Min brors Toyota Corolla från 2000 har en fantastisk ljudanläggning. Jag lyssnade på radio i den för inte så länge sedan och kunde knappt slita mig från en livekonsert på P3. Min PS-anläggning är inte i närheten av detta, trots flashiga högtalare och häftiga ljudförbättringskretsar...

/ j
jajoxc60:
De uppgifterna kommer ifrån Volvo själva. Men är inte helt säker på om det är lyckat eller inte. Tror inte det är någon officiell uppdatering ännu, utan mest på "teststadiet".

Får hoppas att PS blir bättre, för sämre är väl svårt?

Men jag tycker iaf att HP-stereon låter betydligt bättre än standard stereon/högtalarna i BMW 1- och 3-serie!
Premium sound, tveksamt (utan ändring i EQ).

I mitt tycke skall ett par riktigt bra Hifi-högtalare (iaf till en hemmastereo) spela bra utan att behöva ändra i EQ.
Det ska vara ett klart och rent ljud, med lagom bas utan att ändra i EQ. Sen om man vill få lite mer diskant/bas får man gå in och ändra. Dock ska det inte vara olyssninsbart utan EQ-ändring. Men detta är min personliga åsikt!

Har ett par riktigt bra Hifi-högtalare hemma, och behöver inte ändra på förstärkaren för att få ett välljudande system.

Att bygga ljud i nya bilar verkar inte vara det lättaste, men helt omöjligt är det väl inte ändå?

/R
ricopet skrev:Att bygga ljud i nya bilar verkar inte vara det lättaste, men helt omöjligt är det väl inte ändå?
Det är ju trist när utvecklingen går åt fel håll. Min förra XC90 med HP hade bra ljud, och jag har även ägt en S60 -08 med vanliga performance som lät bra.

Hela problemet med Premium Sound är att Volvo har valt att lägga in en helt urusel mjukvara som heter Audyssey som inte kan deaktiveras. Även om man stänger av surroundljudet tvingas man välja mellan tre totalt idiotiska "ljudbilder" som ska optimera ljudet. Valen är: "Förarsäte", "Framsäten" och "Baksäte". Det är så korkat så att man kokar av ilska. Och jag, som har lagt ut 17000 på stereon kan inte stänga av skiten och låta alla högtalare bara spela ljudet från mina CD-skivor utan "optimering". De flesta som pysslat med ljud vet att signalen ska påverkas så lite som möjligt i signalkedjan. Volvo ser till så att musiken förstörs på ett mycket effektivt sätt.

:-(O)

/ j
jajoxc60 skrev:
ricopet skrev:Att bygga ljud i nya bilar verkar inte vara det lättaste, men helt omöjligt är det väl inte ändå?
Det är ju trist när utvecklingen går åt fel håll. Min förra XC90 med HP hade bra ljud, och jag har även ägt en S60 -08 med vanliga performance som lät bra.

Hela problemet med Premium Sound är att Volvo har valt att lägga in en helt urusel mjukvara som heter Audyssey som inte kan deaktiveras. Även om man stänger av surroundljudet tvingas man välja mellan tre totalt idiotiska "ljudbilder" som ska optimera ljudet. Valen är: "Förarsäte", "Framsäten" och "Baksäte". Det är så korkat så att man kokar av ilska. Och jag, som har lagt ut 17000 på stereon kan inte stänga av skiten och låta alla högtalare bara spela ljudet från mina CD-skivor utan "optimering". De flesta som pysslat med ljud vet att signalen ska påverkas så lite som möjligt i signalkedjan. Volvo ser till så att musiken förstörs på ett mycket effektivt sätt.

:-(O)

/ j

Sitter du alltid på mittarmstödet när du lyssnar på musik i bilen?
Enzo skrev:Sitter du alltid på mittarmstödet när du lyssnar på musik i bilen?
Vad är din poäng?

I dotterns fall följde det inte med nå[…]

Kan ju vara så att affärsmodellen mot K[…]

Låter som det är dags att "palla u[…]

V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]