Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peos99
Vad kostar det Volvo att tillverka en V70 som i butik tex kostar 300.000kr ?
av oldtimersmc
Vad menar du?
En gammal historia som jag hörde för länge sedan.
Kyrklockan hade stannat och prästen vände sig till den lokala urmakaren för att få hjälp.
Sagt och gjort urmakaren kilade upp i kytktornet och rumsterade om ett tag klockan harklade snart igång och en nöjd urmakare mötte en dito nöjd präst och så skulle räkningen betalas, den löd på 100 kr.
Prästen som var en ordningsam representant för sin församling var ändå inte nöjd "100 kr är en hög summa vad gjorde du där uppe som blev så dyrt löd frågan? "Jag drog åt en skruv blev svaret" 100 Kr för att dra åt en skruv! Jag önskar en mer detaljerad faktura...
Ok sade urmakaren och återvände senare med en mer detaljerad faktura. Dragit åt en skruv 1 Kr vetat vilken skruv 99 Kr.

Det är sådana saker som är svårt att vädera när man köper en vara.

Ett sätt att vädera en vara är principen att

Värdet på en vara är det förtroende som kunden känner för produkten.... eller värdet på det arbete som är nedlagdt på produkten...
Men jag förstår att det inte är det som du frågar om men svaret måste innjehålla även dessa reflektioner i annat fall så blir det riktigt fel

svaret är <300K
av Cox
En snabb uppskattning, kontrollera Volvos vinst och antalet sålda bilar. Men en bil för 300 kanske kostar 100 att tillverka. Man får dock inte glömma utvecklingskostnader
av Maccie
Utvecklingskostnaderna får man verkligen inte glömma.

För ett antal år sedan gjorde en av kvällstidningarna ett fånigt "scoop" om att kontaktlinser som företagen sålde för 50 kr/styck kostade 50 öre/st att tillverka. En vinst på 49,50:- per kontaktlins. Rån! Skandal!

Man glömde den lilla detaljen på X hundra miljoner som det kostat att utveckla en viss generation kontaktlinser som ska slås ut på varje såld lins...
av oldtimersmc
:D :D :D :D :D :D :) :) :) :) :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Cox skrev:En snabb uppskattning, kontrollera Volvos vinst och antalet sålda bilar. Men en bil för 300 kanske kostar 100 att tillverka. Man får dock inte glömma utvecklingskostnader
Ja då skulle alla tillverka bilar 66% vinstmarginal minus utveklingskostnader :D :D JIIIIIHA
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag jobbar själv i tillverkningsindustrin, även om det är andra maskiner än just bilar. Men mer än en fjärdedel av försäljningspriset ska det inte kosta att tillverka, om det ska gå bra.
av Enzo
Det intressanta är väl snarare vilken vinst tillverkaren gör på varje enhet.
Användarvisningsbild
av apersson850
Den blir bra av sig självt, om TK ligger en bra bit under utpriset.
Och produkten fortfarande går att sälja, förstås.
av Lövet
Tillverkningskostnad inklusive utveckling och logistik ligger inte i närheten av några 25% av utpris, snarare 70-80%.
Motorhaveri s60 2.4T

Enda sättet att få svar är nog att[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]