Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

kebabpizza skrev:1. Du behöver mediakonverterare typ http://www.direktronik.se/prod/prod.asp?ProdId=02 men opto är i sig väldigt dyrt att kontaktera, krävs speciell utrustning för det. Men jag tror det finns lite enklare metoder att tillgå numera faktiskt, har dock inte full koll på det.
Tack för infon. Mediakonverterare är precis vad jag behöver. Lite dyra bara. Jag hittade en billig mediakonverterare som klarar Gbit full duplex här:
http://www.w-data.se/products/Natverk-k ... did=436677
Vad tror ni om den? Det ska tydligen finnas färdigkontakterade optofiber i olika längder. Eftersom jag enbart är ute efter den galvaniska separationen skulle det ju duga med en halvmeter.

kebabpizza skrev: 2. http://www.readynas.com/?page_id=92
Tack för länken. Det verkar som APC har flest kompatibla enheter med ReadyNas Duo. Någon som har ett praktiskt exempel med en APC och en ReadyNas Duo och vet att alla finesser fungerar?
Nu skall vi se om jag fattat rätt... du vill alltså bara ha galvanisk avskiljning på nätverksportarna? Hur har du tänkt dig med elförsörjningen av NAS-enheterna då? Skall du driva dom med batterier? :D Slår åskan ned i elnätet så kommer dina enheter att ryka i alla fall om du nu inte har tur och har ett överspänningsskydd som löser ut istället. Men det fungerar inte om det slår ned tillräckligt nära. Urladdningen kommer att vara så kraftig att den slår igenom överspänningsskyddet. Men med de krav på säkerhet du har så tror jag inte att du litar på överspänningsskydd. I ditt fall så hade jag nog inte litat enbart till backup på NAS-enheter. Jag hade även kompletterat med backup till optiskt media eller band. En smidig lösning är också att ha några externa diskar som man regelbundet backar upp på och sedan kopplar loss.
llesrof skrev:Nu skall vi se om jag fattat rätt... du vill alltså bara ha galvanisk avskiljning på nätverksportarna? Hur har du tänkt dig med elförsörjningen av NAS-enheterna då? Skall du driva dom med batterier? :D Slår åskan ned i elnätet så kommer dina enheter att ryka i alla fall om du nu inte har tur och har ett överspänningsskydd som löser ut istället. Men det fungerar inte om det slår ned tillräckligt nära. Urladdningen kommer att vara så kraftig att den slår igenom överspänningsskyddet. Men med de krav på säkerhet du har så tror jag inte att du litar på överspänningsskydd. I ditt fall så hade jag nog inte litat enbart till backup på NAS-enheter. Jag hade även kompletterat med backup till optiskt media eller band. En smidig lösning är också att ha några externa diskar som man regelbundet backar upp på och sedan kopplar loss.
Klart jag önskar optisk överföring av elenergin till min NAS. :wink: Men det går ju inte (ännu?) och det hade tyvärr inte hjälpt i alla lägen även om det hade gått. De problem som finns med störningar/transienter via el- och telenätet samt åska delar jag in i två kategorier:

1. Förstörande transienter/överspänningar
2. Störande transienter/överspänningar/underspänningar

1. Förstörande transienter/långvariga överspänningar
Orsakas ofta av åska som är nära eller allvarliga fel i det lokala lågspänningsnätet (ex. utebliven nolla, etc). Mycket svårt att skydda sig mot. Det är t.o.m. så att en direktträff mycket nära eller i huset kan skada elektronik även om den inte är ansluten till elnätet eller telenätet vid tillfället. Det kan räcka med induktiv påverkan från blixtströmmen i kablage eller anslutningar som skapar överspänniongar/transienter i prylarna ändå. Hanterbara överspänningar från elnätet orsakade av fel i detta förstör oftast nätdelen men diskar etc. överlever sannolikt då nätdelen går sönder innan elektronik på sekundärsidan skadas. Gäller dock inte alla typer av nätdelar och inta alla transienter. Skyddet från påverkan av transienter i denna kategori består i huvudsak av att den statiskiska sannolikheten är ganska liten. Överspänningsskydd etc. kan ibland mildra inverkan men oftast blir det en allvarlig påverkan även med överspänningskydd. Direktträffar av åska kan även orska stora spänningsskillnader antingen genom spänningsfält eller spänningsskillnader mellan olika nät (el, tele, VA) eller t.o.m. olika metalldelar (stuprör kontra diskbänk eller andra stora metallföremål) som orsakar lokala överslag inne i huset som kan orsaka betydande skador genom splitterverkan och brand. Verkan av en direktträff går att mildra genom en noga planerad åskskyddsanläggning som inbegriper symmetrisk nedledning av blixtströmmen samt total galvanisk utjämning genom gemensam jordning av alla inkommande nät samt större metallföremål i anslutning till eller inne i huset.

2. Störande transienter/kortvariga överspänningar/underspänningar
Orsakas oftast av åska på lite längre avstånd, olika in- och urkopplingar på hög/lågspänningsnäten samt störningar orsakad av elförbrukare/apparater i det egna hushållet eller hos grannar på samma lågspänningsnät. Här är det mycket enklare att skydda sig. Överspänningsskydd räcker långt om dessa sätts in i både inkommande el- och telenät och ansluts till ett gemensamt jordningssystem där även VA och stora metallföremål i huset ingår. De överspänningsskydd man pluggar in i vägguttagen räcker inte alls lika långt. I bästa fall mildrar de endast mindre transienter något. Det är inte så sannolikt att hårdvara går sönder men t.ex. dataöverföringsfel, läs/skrivfel på hårddiskar, etc. kan inträffa. Men där finns vissa skyddsåtgärder man kan ta till. Felkorrigeringar i protokoll, RAID1, mer än en fysisk datalagringsenhet, etc.

Man kan som liten människa inte slåss mot vädrets makter enligt punkt 1, det är bara att inse. Men det som beskrivs i punkt 2 går rimligen att skydda sig mot för delar av nätverket som t.ex. en NAS. Om denna moteras i ett plåtskåp, ethernet är optiskt avskilt (nära) och strömförsörjningen sker av en online-UPS med både nätfiltrering och internt överspänningskydd samtidigt som matningen till denna sker med ett externt överspänningsskydd som jordas tillsammans med plåtskåpet till elnätets skyddsjord så ska det till mycket omfattande transienter/överspänningar på elnätet för att skada NAS:en inne i plåtskåpet. Men överspänningsskydd är förbrukningsvara och ska bytas efter ett antal kraftiga påverkningar och även UPS:en kan ju ta skada vid en mycket kraftig överspänning. Jag har bostaden i en tätort med nedgrävda el- och teleledningar. Även mellanspänningsnätet är nedgrävt. Endast högspänningsnätet vid knutpunkter på stadsnivå är luftledningar. Detta minskar i sig risken för stora transienter/överspänningar orskade av åska betydligt jämfört med landsbyggd med luftledningar långa sträckor på både el- och telenäten.

Jag tror att om jag har två NAS:ar enligt ovan och vid jämna mellanrum tar en extra totalbackup på en lös disk som förvaras på annan ort så är sannolikheten att jag förlorar all data mycket liten. :D
Det är en kalkylerad risk och du kommer nog inte behöva oroa dig så värst. Om åskan kommer för nära så drar jag ur strömmen till det jag är rädd om. Det skulle vara mindre kul att få sina 14 syntar grillade bara för att man var lite bekväm och inte orkade dra ur sladdarna :D
llesrof skrev:Det är en kalkylerad risk och du kommer nog inte behöva oroa dig så värst. Om åskan kommer för nära så drar jag ur strömmen till det jag är rädd om. Det skulle vara mindre kul att få sina 14 syntar grillade bara för att man var lite bekväm och inte orkade dra ur sladdarna :D
DIna 14 syntar måste du vara rädd om! :D

Ärligt måste jag erkänna att jag inte drar ur sladden till NAS:en när hemmet är tomt över dagen (arbete, skola, etc) utan endast vid längre bortvaro (t.ex. semester). Det kan ju plötsligt börja åska när man är på jobbet....
Jag drar inte heller ut grejorna när jag åker iväg. jag gör det bara när jag inte är hemma och vet att det är risk för åska eller när jag hör att det är på gång. Man vill ju kunna komma åt sin ReadyNAS och Stora även om man inte är hemma. Jag kör med en Stora och är supernöjd med den. Två stycker terrabyte-diskar räcker gott och väl för mina behov då jag mest har den till vanliga dokument och fotografier. Börjar man spara film på den så tar utrymmet snart slut.

Från början lite så, men man v&au[…]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)

Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)