Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SweSparky
Hejsan!
Joo de är såhär att jag har ett tickande ljud på min bil när man kommer upp i lite varv..
Vi upptäckte detta när jag köpte bilen.. men en polare till mig trodde att de va ett missljud från dumpventilen..?
Hittade ett klipp på Youtube på en S40 med samma missljud..

De kanske inte är något missljud och ska låta så? Jag tycker iaf att de låter ganska illa och den hade gärna fått pysa lite ist.. :)

Här är klippet med "missljudet":
http://www.youtube.com/watch?v=ibZSoGEthrw

Jag har inget Sportfilter ännu, men beställer kanske de denna månaden om de blir pengar över.. :)
Sen till sommaren hade jag tänkt fixa BSR's steg 2..
Och om de finns folk här som kanske trimmat sin bil hos BSR har jag en fråga till..
Konventerar dom om Turbon? Jag antar att jag har en lätt tryckare nu.. inte en aning vad de betyder i bar.. men läste någonstans att BSR steg2 laddar väl 1.35bar?
Och blir de något pysande?

Tack
/Tony
Användarvisningsbild
av Mupphack
Tycker att det bara låter som någon grej inte är riktigt åtskruvad och skrammlar lite men jag har väl fel. "Kanske är bultarna till grenröret?, men jag vet ej hur de låter"

Kallas mestadels lätt trycksturbo för att den körs på ett väldigt lågt övertryck "0,5 bar tror jag det är på 2.0T?", Sen så tror jag knappast att en 2.0T med en 12T agg skulle ladda så mycket som 1,35 bar, Tror nog det ska ligga någonstans runt 0,9-1,0 bar med steg 1/2.

Sen så om du köper ett sportsluftsfilter så kommer du att höra när bilen suger in luft, och sen kommer det pysa högt när du släpper gasen. Om det nu inte skulle räcka :) så kan du ta bort huvisoleringen och då kommer det att låta VÄLDIGT HÖGT, iaf på min T4.

Tänk också på att med sportsluftsfilter så drar den in en massa varmluft och då går den lite sämre nu när det fortfarande är ganska varmt ute, men man får ju såklart pysljudet!
Användarvisningsbild
av SweSparky
Mupphack skrev:Tycker att det bara låter som någon grej inte är riktigt åtskruvad och skrammlar lite men jag har väl fel. "Kanske är bultarna till grenröret?, men jag vet ej hur de låter"

Kallas mestadels lätt trycksturbo för att den körs på ett väldigt lågt övertryck "0,5 bar tror jag det är på 2.0T?", Sen så tror jag knappast att en 2.0T med en 12T agg skulle ladda så mycket som 1,35 bar, Tror nog det ska ligga någonstans runt 0,9-1,0 bar med steg 1/2.

Sen så om du köper ett sportsluftsfilter så kommer du att höra när bilen suger in luft, och sen kommer det pysa högt när du släpper gasen. Om det nu inte skulle räcka :) så kan du ta bort huvisoleringen och då kommer det att låta VÄLDIGT HÖGT, iaf på min T4.

Tänk också på att med sportsluftsfilter så drar den in en massa varmluft och då går den lite sämre nu när det fortfarande är ganska varmt ute, men man får ju såklart pysljudet!
Märkligt att han har samma problem som mig.. de låter exakt likadant.. men men
Jo Jag e grymt sugen på BSR's skyddade sportfilter.. har inte hittat något annat skyddat luftfilter.. och har hört att de ska rekommenderas.. :)
Men dom tar ju 1200kr för de.. 800kr för bara skyddet och 400kr för filtret.. men men.. de blir väl en engångsavgift för skyddet iaf..

Men jag stör mig som fan på "missljudet".. får nog ta och kolla upp de om ingen annan har några ideer!!

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]