Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vår V70N -01 fick backspegeln avkörd imorse på en smal väg, jättekul för den andra bilen stannade inte = självrisk på 3000kr. Blir svårt att bevisa för Trafiksäkerhetsnämden att det finns en motpart, så dom lär knappast hjälpa till heller.

Kollar lite på Laga.se och ser att de är benämnda olika, 7 kablar, 12 kablar, 13 kablar...
Vår har inte nån blinkers inbyggd, utan är en helt simpel dock elstyrd..

(Den gick inte av helt nu, utan sitter kvar men spegeln lossnade och innanmätet blev intryckt och den rundade lackade kåpan lossnade)

Vet nån vilken modell och antal kablar man ska ha?
Senast redigerad av 1 Ticken, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Fixade till rubriken.
Klipp från Reddiz i det andra forumet:
6 kablar= Eljustering,tempgivare.(P2 från 00-06)
7 kablar= Eljustering,tempgivare,spegelvärme (P2 från 00-06)
8 kablar= Eljustering,tempgivare,spegelvärme,blinkers(endast classic 07)
8 kablar= Elljustering,tempgiare,spegelvärme,markbelysning.(P2 från 00-06)
9 kablar=Elljustering,tempgiare,spegelvärme,markbelysning,blinkers(endast classic 07)
9 kablar= Elljustering,tempgivare,markbelysning + minne(P2 från 00-06)
12 kablar= Elljustering,tempgivare,spegelvärme,markbelysning,elinfällning
13 kablar= Elljustering,tempgivare,spegelvärme,markbelysning,elinfällning + minne.
13 kablar= Elljustering,tempgivare,spegelvärme,markbelysning,elinfällning,blinkers(classic 07) ?
15 kablar= Eljustering,tempgivare,spegelvärme,markbelysning,elinfällning,BLIS (endast 05)
16 kablar= Eljustering,tempgivare,spegelvärme,markbelysning,elinfällning + minne BLIS(endast 05)
terreberre skrev:Hm..borde bara vara 6 kablar i mitt fall då.

De fälls in manuellt, inte elektriskt. Bara själva speglarna styrs elektriskt.
Och ingen lampa eller blinkers finns i dom...

Men tempgivare...???
Tempgivare är för att du ska se tempen ute.
Hej terreberre.

Jag råkade ut för något liknande för en tid sedan. Fick halva backspegeln på förarsidan förstörd när bilen stod parkerad. Jag har också en V70 -01 utan en massa extrafinesser i backspegeln. Om jag nu inte minns fel tror jag att det var sju kablar i både den nya och gamla backspegeln.

Ett tips från mig är att inte blanda in försäkringsbolaget då det skulle bli betydligt dyrare än att göra jobbet själv. Leta upp en begegnad backspegel på någon annonssida. (Där är de i regel betydligt billigare än på "skrot"sidor). Om det råkar vara fel färg på kåpan åker du bara till närmsta lackeringsfirma. Att byta själva backspegelshuset på bilen kräver att du monterar ner dörrsidan. Inte alls så krångligt som det låter. I mitt fall slutade slutnotan på betydligt mindre än försäkringsbolagets självrisk på 3000:-

BM
BM skrev:Hej terreberre.

Jag råkade ut för något liknande för en tid sedan. Fick halva backspegeln på förarsidan förstörd när bilen stod parkerad. Jag har också en V70 -01 utan en massa extrafinesser i backspegeln. Om jag nu inte minns fel tror jag att det var sju kablar i både den nya och gamla backspegeln.

Ett tips från mig är att inte blanda in försäkringsbolaget då det skulle bli betydligt dyrare än att göra jobbet själv. Leta upp en begegnad backspegel på någon annonssida. (Där är de i regel betydligt billigare än på "skrot"sidor). Om det råkar vara fel färg på kåpan åker du bara till närmsta lackeringsfirma. Att byta själva backspegelshuset på bilen kräver att du monterar ner dörrsidan. Inte alls så krångligt som det låter. I mitt fall slutade slutnotan på betydligt mindre än försäkringsbolagets självrisk på 3000:-

BM
Tack för tipset! Hittade en på skrotsidorna som kostar 1750, känns lite dyrt dock..
Det som hänt är alltså att den rundade lackade sidan är hel, men lossnade, spegeln är sprucken och innanmätet är intryckt och troligen kass.
Vad kan du tipsa om för annonssidor? Blocket eller via nån motortidnings webb?
Jag använde mig av Blocket.se. Där brukar de ligga runt 600 kr. Dock har jag upptäckt att de försvinner ganska fort när de väl dyker upp och de dyker inte upp särskilt ofta. Att kolla av annonserna ofta lönar sig.

BM
wissel skrev:Klipp från Reddiz i det andra forumet:
6 kablar= Eljustering,tempgivare.(P2 från 00-06)
7 kablar= Eljustering,tempgivare,spegelvärme (P2 från 00-06)
8 kablar= Eljustering,tempgivare,spegelvärme,blinkers(endast classic 07)
8 kablar= Elljustering,tempgiare,spegelvärme,markbelysning.(P2 från 00-06)
9 kablar=Elljustering,tempgiare,spegelvärme,markbelysning,blinkers(endast classic 07)
9 kablar= Elljustering,tempgivare,markbelysning + minne(P2 från 00-06)
12 kablar= Elljustering,tempgivare,spegelvärme,markbelysning,elinfällning
13 kablar= Elljustering,tempgivare,spegelvärme,markbelysning,elinfällning + minne.
13 kablar= Elljustering,tempgivare,spegelvärme,markbelysning,elinfällning,blinkers(classic 07) ?
15 kablar= Eljustering,tempgivare,spegelvärme,markbelysning,elinfällning,BLIS (endast 05)
16 kablar= Eljustering,tempgivare,spegelvärme,markbelysning,elinfällning + minne BLIS(endast 05)

En backspegel med 14 kablar då?????
wissel skrev:Har du det ?
Yesbox, ligger två stycken på hyllan och väntar på att monteras på bil efter en stor uppdatering till facelift

Däremot så har jag 13 kablar på bilen, vad tappas, antar att det är minne men vet inte

ser man fysikt på den så har den

blinkers
markbelysning
tempgivare
elfällbara (frågade specifikt efter dessa)
eluppvärmda (std på de flesta nu för tiden)
elmanövrade (std på de flesta nu för tiden)

Vad tror du???

Rotinger GRAPHITE LINE bara för att de har c[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]