Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 25tolife
hej

undrar om det finns nån som vet hur man gör och om det går att byta från 4 bult till 5 bult på en volvo 855 gle 93a?

tacksam för svar
av Addekarlsson
http://www.jbraceparts.se och där köper du spacers enligt dina önskemål. Tror dom kan fixa det i alla fall...
Annars finns det fler ställen som säljer spacers. Bara söka runt lite på nätet efter olika tillverkare av spacers, så kanske du träffar på nån som klarar av det. :D

Men det verkar onekligen bökigt att få till, eftersom du måste gå ner på ännu större offset på fälgarna om du trycker dit spacers.
850 har offset 43 har jag för mig, och för varje millimeter du lägger dit med spacers, så måste offset öka med samma värde. Lägger du dit en spacer på 10 mm, så blir alltså offset på fälgen 53 istället.

Offset är avståndet som fälgens anliggningsyta ligger på i förhållande till centrum (har jag för mig) på fälgen.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av ketto
Annars byter du naven och bromsskivor istället för spacers...
av Addekarlsson
Kan man ju oxå göra ja.... Tänkte inte på det... :oops:
Men det är inte samma sport, eller nått... :wink:

Mvh/ Adde
av 25tolife
ok byta broms skivor och naven

vart sitter naven då är det bakom skivorna?

det behövs inte att man ska byta drivaxlar ?
av Addekarlsson
Naven är det bromskivorna sitter fast på. :D
Nej, jag tror inte du ska behöva byta drivaxlar, men är osäker på det....

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av ketto
Drivaxlarna kan sitta kvar! Turbomodellen har lite grövre drivaxlar!
av 25tolife
då har jag bara en fråga till kan jag ta skivor och nav från den gammla v70 modellen?
Användarvisningsbild
av ketto
de ska nog gå! Annars kan du ju mäta diametern på dina drivaxlar och jämföra me V70:ins! Splinesantalet ska va samma oxå annars funkar de inte!
av 25tolife
Splinesantalet??

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]