- sön 11 sep 2011, 22:28
Dvs, svaret på din fråga är tämligen självklart och du besvarade frågan själv redan i första inlägget. Vad sedan fallet du tar upp med MC:n som prejades av vägen har med det att göra har jag inte en aning om.
Provocative skrev:Det visste nog inte polisen. Även om det varit en 50åring så hade det inte gjort skillnadPrecis, därav det meningslösa med att påpeka att det minsann var en 16-åring bakom styret.
Provocative skrev:Men om vi nu ska dra saken till sin spets. Låt oss leka med tanken att en 16åring hade snott den och sedan lånat ut den till någon som trodde att han körde lagligt. Men var ute o buskörde. Hade då varit rätt att köra honom av vägen?`Jag förstår inte riktigt hur du resonerar. Precis som du sa i ditt första inlägg bör polisen ha rätten att preja någon av vägen, oavsett färdmedel, om denna utgör ett hot för liv och hälsa, eller om den är misstänkt för ett allvarligt brott. Att trycka någon på en MC för att denne är ute och buskör lite är nog sällan aktuellt, utan i de fallen väljer man snarare att följa efter (se exemplet i Sthlm senast, fallet där mc-föraren körde in i en vägbom och avled). Problemet är att vi, som redan konstaterat, inte har en aning om varför man prejade 16-åringen av vägen.
För att hårddra det ännu längre: Låt säga att Mabuses mc blivit snodd och polisen hade invalidiserat föraren när det visade sig att föraren var hans egna 16åriga son. Hade Mabuse fortsatt ha samma inställning?
Frågan är fortfarande: NÄR ska polisen ha rätt att preja folk av vägen och riskera deras liv o hälsa. Försök att skita i bakgrunden jag skrev när jag kom på frågan om ni nu inte kan hålla er till frågan, tack.
Dvs, svaret på din fråga är tämligen självklart och du besvarade frågan själv redan i första inlägget. Vad sedan fallet du tar upp med MC:n som prejades av vägen har med det att göra har jag inte en aning om.
Kör: BMW 340i xDrive Gran Turismo M-Sport -18 och BMW M140i xDrive Shadow -18