Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Undrar vilken ljudanläggning som passar bäst i en V60 -12.

De jag väljer mellan är High performance multimedia 7'' eller Premium sound multimedia 7''.

Skulle vara kul att höra hur folk som kör S/V60 upplever ljudsystemen, är PS värt ca 7000 mer (High-tech paketet)?

/R
Idag hade jag inte beställt Premium sound till min V60, vet dock inte hur High performance låter (så det kanske hade blivit ett annat märke på bilen). Premium sound låter inte dåligt (bara inte bra nog för mig och förmodligen inte värt 7000:- extra heller, men vilka tillval är verkligen värda den extrakostnaden tillverkaren vill ha för dem?), men i Världsklass som Volvo skriver i pressmeddelandet är det inte. Inget jag räknade med heller, dock är jag klart besviken då jag förväntade mig att bli nöjd. Men sen så är Stereo/Hifi/Hemmabio/Bilstereo stora intressen för mig.
Okej, då lutar det åt HP Multimedia.
Om man jämför HP stereon med andra bilmärken, tex BMW har ju Harman Kardon i 3-serien. Hur står sig Volvos system mot dessa?

Hittar inga bra specifikationer på varken Volvos HP audio system eller Premium sound.

Det enda jag hittar är
HP: förstärkare 4x40 W (160 W)
PS Förstärkare 5x125 W (625 W)

Någon som har mer info kring vilka högtalare som sitter i V60:n samt dess specifikation?

/R
Som jag nämnt tidigare tycker jag personligen att redan BMW:s variant "HiFi" i 3-serien (HK som du pratar om har jag aldrig provlyssnat) låter bättre än HP. Och Harman Kardon ska ju vara ännu bättre, så...
För den som är som jag, som förvisso spelar musik i bilen, men aldrig "lyssnar" på den, och anser att all musik som spelas så högt att den försvårar normalt samtal spelas för högt, för mig duger Volvos inbyggda speldosa alldeles utmärkt.

Men nu är ju spelanläggningar inget jag bryr mig mycket om. Kan jag höra nyheterna är jag nöjd.
Att avgöra vilken anläggning som är bäst eller att jämföra med en anläggning i en annan bilmodell är mycket svårt.
Det är helt upp till dina egna preferenser.

I min V60 har jag HP och tycker att den är helt ok, dock väldigt "basig" i karaktären. Känns som det ligger en inbyggd loudness funktion som inte går att stänga av. Det går dock att spela duktigt högt om man vill men ljudet blir aldrig särskilt vackert.
PS-systemet har ännu mer inbyggt i form av mjukvarumässig ljudförbättring som i mina öron mest förstör, så om den anläggningen är bättre eller inte....Nja, säger jag. Definitivt inte värt merkostnaden.

Jämförelsen med BMW:s system som nämns så låter HiFi-systemet precis tvärtom dvs klen bas men riktigt välklingande i mellanregister och diskant. Om detta system låter bättre än Volvos HP eller inte är upp till var och en att bedöma men det är två helt olika system klangmässigt.
I BMW:s HK-system i 3-serien så börjar det ta sig då kommer det lite bas i välljudet också.

I min e61:a hade jag ett egenbyggt system där allt orginalskräp förutom huvudenheten slängdes ut och ersattes av mer kompetenta grejer och då blev det givetvis stor skillnad. Trots att den nya anläggningen monterades uteslutande i orginalhål så blev det stor skillnad med lite extra dämpning i dörrar, golv och tak kryddat med bättre högtalarelement och slutsteg.
I den anläggningen fanns det både gott om bas och bra kontroll i det viktiga mellanregistret och och en trevlig diskant på toppen.

Summa summarum, vilken anläggning passar bäst i en V60?
Ja du det är egentligen samma fråga som vilken mat är godast, vilken färg är finast, vilken parfym doftar godast, osv osv...

Mitt råd, lyssna på de olika alternativen innan du bestämmer dig.
Även jag, som inte är speciellt intresserad, märker ju att basdunka är inga problem att få till i HP 7" i min XC70. Vi fördrev nästan två timmar instängda på en sån där staketväg, när det hade hänt en trafikolycka, genom att titta på Pearl Harbor på DVD. Man känner i hela stolen i bilen när automatkanonerna brassar på...
Tack för alla svar och input!

Nu har jag varit och testat en S60 och en V60 med premium sound och jag måste säga att systemet kändes inte alls som jag förväntat mig. Det var inte bra alls, tom High performance lät bättre i mina öron (eller minst lika bra).

Jämfört med BMW:s Hifi- och Harman Kardon-system så lät tycker jag High performance nästan likvärdigt med Harman Kardon medan Premium sound snarare lät som BMW:s standardsystem i vår 320d touring (2011).

Så mitt beslut i detta fall är att jag inte väljer till Premium sound, utan nöjer mig med High performance multimedia.

/R
Jag har skrivit ett par trådar på detta ämne.

Premium Sound kräver justering för att prestera optimalt!

Det kräver också inspelning. Först nu, cirka ett halvår sedan jag hämtade ut bilen går mellanregistret att lyssna på (någorlunda iaf).

Totalt sett låter systemet junk och inte alls "världsklass" som Volvo hävdar. Diskanten låter billigt och fräsigt. Mellanregistret är ihåligt och skär i öronen. Basen bumlar och dominerar. Har volvos tekniker hörselskydd när de utvecklar stereoanläggningar? Hifi-musik som Dire Straits och liknande låter "imponerande" men riktig musik är ofta olyssningsbar och omusikalisk. :cry: :roll:

Jag vill dock hävda att efter noggrann justering låter PS snäppet bättre än HP på XC60. Ljudskillnaden är dock ej i samma storlek som prisskillnaden.

Kort sagt kan man säga att det är omöjligt att få bra ljud i en ny Volvo idag.

Jag hade tagit HP för 7"-skärmen och haft öronpropparna redo.

(Mer läsning: http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=68685)

/ j

I dotterns fall följde det inte med nå[…]

Kan ju vara så att affärsmodellen mot K[…]

Låter som det är dags att "palla u[…]

V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]