Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
lundsbrunn skrev:Oki så jag vet inte vad det är för fel att den laddar mindre än 0.5 bar
Den 3 vägsventilen har jag ingen fel kod på den. å halla slangar är hela. Å turbon är inget fel på.
Det låter i underkant måste jag säga men som jag skrev snacka med leverantören och hör med dem om vad den skall ladda.
av HenkeT5
Hejsan..

Jag passar på o kapar din tråd med då lite grann ;)

jag har upptäckt en sak som jag börjar och misstänka att det kanske kan vara VVT givaren, har en V70n T5 01'a..

låt oss säga att man ligger tex på 3'ans växel o dra på lite grann så känner man hur det knuffar på..men sen så känns det som om bilen slutar o dra, ger du på gas igen så finns inte det klippet i där alls..jag har inga felkoder, har provat med 2 olika felkodsläsare med samma resultat..hade dock varit intressant med en ppc läsare o sett om det hade hittat några fel..

kan tillägga att bilen är orginal i programvara..bara ett insatsfilter ifrån K&N och ett komplett 3" avgassystem med 100cells kat och en IPD magnetventil..nya tryckslangar.. har även provtryckt hela systemet så det inte var någon slang eller ic'n som har läckt laddtryck..turbon är kollad o den var riktigt fin..

jag har rengjort vvt'n 2 gånger..första gången så var den inte alls vacker, var klet i den, rengjorde den idag med,fast då så var ja den mycket renare :)
min sambo har sagt att det har stått "Emissioner service erfordras" en gång när hon hade bilen in till stan..jag har dock inte sett det meddelandet konstigt nog..

jag har inte den modellen med filter, så ja klurar på om man skulle ta o byta ut vvt'n i slutet på denna månaden..

nästa vecka så ska ja ta ett komp-prov på alla 5 burkarna och se om det är något som inte står rätt till under locket :)

/Henke
av lundsbrunn
Min gör så också att den drar till typ 3500varv sen lägger den av
Fast min laddar mindre än 0.5bar så kommer jag över 5tusen varv så sjunker den till 0.2
Då är det inget drag i den .. Den drar på rätt bra fram till 3tusen varv men inte efter de
av HenkeT5
Jadu Lundsbrunn.. det låter som vi har liknande fel helt klart.. dock så beter min bil inte riktigt så illa.ger jag spettet så man nästan trycker pedalen igenom golvet så drar den men på bra..känns inte som om jag tappar något laddtryck.. utan det är när man ska börja om ge på gas igen så känns det som om man hade en 170hk sug motor istället :roll: måste montera en laddtrycksmätare i bilen helt klart..

/Henke..
av lundsbrunn
jag har mejlat det företaget som har chipat bilen nu. får se vad dom säger.
men för står ändå inte varför den laddar 0,5 bar när allt är som det ska

är den felkods läsaren bra som dom har på biltema?
hur tyder man felkoderna i den..ex om det bara står sifror eller nåt.

finns det å skriva ut en lista med sånt vad det betyder i såfal?
av Provocative
lundsbrunn skrev:jag har mejlat det företaget som har chipat bilen nu. får se vad dom säger.
men för står ändå inte varför den laddar 0,5 bar när allt är som det ska

är den felkods läsaren bra som dom har på biltema?
Biltemas har inte bråkat med mig. De gånger jag använt den på min bil så har det hjälpt mig. Den är knappast till för en verkstad. Men för oss hemmapulare så är den prisvärd.
Däremot så vet jag inte hur den eller andra avläsare fungerar på chippade bilar. Har hört att de inte funkar pga att systemet är "manipulerat". Men som sagt. Inget jag kan stå för.
av oldtimersmc
lundsbrunn skrev:Oki men hur tyder man koderna då
Finns det nåt som man kan skriva ut eller så?

Hoppas nån vet vad felet kan vara på mitt laddtryck
Det följer med ett program där det står vad koderna står för men som sagt man får det man betalar för...
Dvs ok för oss hemmapulare men "bra grejer är inte billiga och billiga grejer är inte bra"
I de allra flesta fallen så räcker det tillsammans med lite hjälp från oss andra
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 13

Det där med att bränslepumpen går […]

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]