Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sparkz skrev:Så högt som 1,6 låter skumt... Om du mäter mot minuspolen på batteriet har du antagligen lite spänningsfall mellan minuspolen och motorn. Styrenheten är jordad på insuget, så jorda voltmetern där så får du samma signal som styrenheten "ser". Och titta över jordpunkterna lite.
Skall mäta om senast i helgen.

Tack för tipset :)
Rådlös skrev:Lambdalampan sitter som nr två från vänster i instrumentpanelen. En orange lampa med en grön trekant, med ett lambdatecken i. Den skall lysa när du har tändningen till, men innan du har startat motorn.

Då skall jag kolla om lampan är hel eller om kanske den förre ägaren plockat bort den av någon anledning ;-//
Om någon har plockat bort lampan, så är det hög tid att "lägga till" en punkt i checklistan när man skall köpa en begagnad bil. Alltså: Kolla bromsar, kolla däck, kolla efter glapp i styrningen, kolla efter plåtskador etc. etc. Och numera: Kolla diagnostikboxen efter felkoder, även om lampan inte lyser.
Mindre nogräknade begagnade bilskojare känner säkert till detta sedan länge, och plockar bort lampan för att dölja ett (flera) fel, som i vissa fall kan vara av det allvarligare slaget.
Berätta hur det gick.
Rådlös skrev:Om någon har plockat bort lampan, så är det hög tid att "lägga till" en punkt i checklistan när man skall köpa en begagnad bil. Alltså: Kolla bromsar, kolla däck, kolla efter glapp i styrningen, kolla efter plåtskador etc. etc. Och numera: Kolla diagnostikboxen efter felkoder, även om lampan inte lyser.
Mindre nogräknade begagnade bilskojare känner säkert till detta sedan länge, och plockar bort lampan för att dölja ett (flera) fel, som i vissa fall kan vara av det allvarligare slaget.
Berätta hur det gick.

Kollar det antagligen i helgen, jobbar natt så det blir när man är ledig som man kan meka.
Sparkz skrev:Så högt som 1,6 låter skumt... Om du mäter mot minuspolen på batteriet har du antagligen lite spänningsfall mellan minuspolen och motorn. Styrenheten är jordad på insuget, så jorda voltmetern där så får du samma signal som styrenheten "ser". Och titta över jordpunkterna lite.

Eftersom motorn uppför sig på samma sätt oavsett om jag har lamdan inkopplad eller inte så har jag börjat titta på bränsleförsörjningen. Det går inte fort eftersom p.g.a. att bilen står på en utomhusparkering så kan jag inte jobba med den vid dåligt väder. Jag bytte tankpumpen idag (var lättare än vad jag trodde det skulle vara) och hade också planerat att byta huvudpumpen och filtret men kunde inte få loss bultarna. Måste skaffa mig pallbockar så att jag får lite bättre arbetsutrymme.

Motorn går lite bättre efter bytet av tankpump men är inte riktigt i körbart skick än, får hoppas att det blir bättre när även huvudpump och externa filtret är bytt. Återkommer då.
Bättre sent än aldrig :) , På grund av olika orsaker så blev det inte tid att jobba så mycket med bilen under en period. Sen slet jag förgäves ett tag men hade svårt att jobba med bilen då en parkeringsplats utomhus inte är precis idealiskt. Sen kom jag till insikt att jag var tvungen att ha något som rullade och har sen ägnat en hel del tid att jobba med min nyköpta bil för att få den i ett skick som tillfredställer mig.

Nu i helgen tog jag dock tag i problemet med min -88:a och efter mycket mätande så kom jag fram till att felet måste finnas i databoxen för insprutet. Lyckligtvis har min -91:a också LHJ 2,4 så jag skiftade databoxarna varvid min -91:a uppvisade liknande fel som min -88:a hade medan min -88:a med -91:ans databox verkar gå perfekt. Skönt som tusan att komma till ett avslut med detta fel. Nu är det bara att jaga rätt på en inte alltför dyr databox till min -88:a.

Mvh GK
installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?

TS har inte varit aktiv på forumet sen aug 2[…]