Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattsson
hej och tacka alla som har och ger kunskap i alla olika riktningar. jag har köpt en V70 -01 2.0T som gått 17000 mil nu , finns egentligen inte mycket kvar på denna bil som jag ej bytt. bland annat kan jag bekräfta det klonk som många J........as med det är trots att jag bytt dämpare, fjädrar, stödlager, gummin, stabilisatorstag, øvre motorfäste,p-ändar ,kulbultar,lagt i gummin extra i koppen och varit på vekstad 5 ggr och ändå låter det som om framvagnen lossnar. jag har väldigt stor lust att få tyst på detta klonk som dessutom kommer och går precis när som helst. speciellt tyst är det då någon av mekanikerna sitter bakom ratten för att få lyssna på detta.MYCKET MÂRKLIGT. kan någon klargöra vad det egentligen är , vore mycket tacksam. då detta börjar bli hur dyrt som helst. peter.
Användarvisningsbild
av greeeken
Kanske byta bil?
Kan de inte va så att det är stenar som kommit in i stötdämparna /fjädrarna som klonkar när man kör vid ojämn väg?
av Akesson76
Det låter som om det är min V70 du beskriver!
Precis samma problem, varit på verkstad och bytt bussningar ocg lager mm men inte fått bort "klonkandet". Precis som för dig visar sig aldrig felet när man är på verkstaden eller när mekanikerna provkör bilen...
Tänkte testa att montera de extra gummibitarna på fjädrarna som jag blev tipsad om i en anna tråd här på forumet men det låter som om det inte hjälpte dig att montera dessa heller. Jag är också väääldigt sugen på att få tyst på framvagnen.
Kanske läge att göra som greeken föreslår byta bil...
av mattsson
ja dedt kanske inte vore en dum ide. men som sagt kan man bara få tyst på smällarna i framvagnen så e det ju en OK bil. det är få gånger man blir så frustrerad som när man går på volvo frågar om de vet nåt, ALLTSÅ DETTA¨ÄR SVARET. nej de har ej hørt talas om det . jag berättar om det jag bytt och de ser näst intill frågande ut, JAHA har du bytt så mycket å ändå låter det, frågan är, ska jag som kund behöva lära de på volvo saker om volvo? jag ska byta bakre och främre bussningar och resten av de bussningar, så får jag se om det blir tyst. jag skriver genast och berättar. mvh peter.
Användarvisningsbild
av _Rick_
mattson. Du får montera på ett gäng webcams som filmar bilen under när du kör på ojämn väg. Så kanske du ser vad som rör sig ovanligt mycket ;)

Stora klonk borde vara nån rejäl bussning. Kollat motorfästena så den inte håller på och joddlar omkring?

sitter 3 st under. en fram och en bak samt en under vevaxeln mot generatorn. samt ett momentstag.

sen givetvis det stora ovanpå motorn.

Problemen började när jag låg p&ar[…]

Du har rätt den är inte till choken. Den[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Oftast ramben, kolla i hjulhus alternativt i h&oum[…]

Bygga vevhusventilation?

Är packningen till locket gammal och har b&ou[…]