...

Moderator: Moderatorer

av Provocative
Vart ska man dra gränsen för att stoppa ett fordon med alla tänkbara medel och när ska man avbryta en jakt?
Senast redigerad av 1 Provocative, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
"knuffa en mc av vägen" betyder inte automatiskt livsfara.

Det beror sig på hur fort det gick, om killen höll på och vända och strula i en korsning eller återvändsgränd eller liknande, om han hade hjälm på sig osv.
av PTV
Undrar om det handlar om den polis som fick en order att avbryta jakten på en mc förare pga att det blev för farligt för samtliga i trafiken men struntade i denna order och det slutade med att denna mc förare istället skadades ganska svårt när han miste kontrollen över sitt fordon i jakten !?.Ingen annan han råka illa ut när en frontakollision med andra fordon annars kunde varit ett hemskt scenarium på denna jakt.Ett brott betyder inte att ett annat är okey vilket denna polis verkade uppleva det som.
av Linqid
Detta är inget nytt. Det har aldrig funnits något förbud för svensk polis att utföra en s k "pit maneuver", utan man gör helt enkelt en enskild bedömning från fall till fall. Är personen exempelvis efterlyst, misstänkt för ett allvarligt brott eller om det finns andra orsaker som gör att man har anledning att tro att personen man följer är en fara för liv eller egendom så har man givetvis alltid haft möjligheten att preja en bil av vägen, om situationen så tillåter.

Förövrigt är jag intresserad av att veta om DU vet att poliserna visste att det satt en 16-åring på MC:n när man valde att preja den av vägen? Vet du ens anledningen till att man valde att följa efter den? Den var stulen, men fanns det någon mer bakomliggande orsak? Hade han stulit den under hot? Använt våld? Vapen? Har du ingen aning, så ska man passa sig för att skrika "HALLÅ!!!".

Ditt resonemang angående skadade polisbilar är annars på dagisnivå, då det är du och jag som får betala för skadorna. Men växer dina pengar på träd, så... :roll:
Användarvisningsbild
av Mabuse
Hade 16-åringen stulit min MC hade jag inte haft något emot att de prejade honom av vägen. Ju ondare han fick destå bättre: vissa personer verka behöva extra incitament för att hålla sina klåfingrar i styr. Smärtan kan vara ett sådant incitament.
Eftersom det inte är tillåtet för mig att göra något åt det är jag glad att det finns poliser som med laglig rätt kan göra det.
av LarsBd
Om föraren gjort sig skyldig till ett allvarligt brott eller kan antas mycket snart riskera andras liv eller hälsa ser jag hellre att denne får ta smällen istället för ett oskyldigt barn, vuxen eller pensionär. Om någon inte stannar på polismans tecken bör det vara tillåtet att stoppa fordonet snarast möjligt med nästan vilka metoder som helst dock utan att övriga trafikanter riskerar att skadas.
Det är synnerligen ovanligt att oskyldiga trafikanter stoppas med spikmattor prejningar eller liknande.
Användarvisningsbild
av SvenB
Var går gränsen frågar du, Provoactive. Ja inte så långt ifrån det du relaterar. Jag ställer en motfråga. Vilket tycker du är bäst, att "busen" riskerar att skadas eller att "busen" kör ihjäl eller skadar en oskyldig trafikant eller gående? Du frågar mabuse en del saker. Jag frågar dig en sak till: Om denna "buse" kör på någon av dina nära och kära, hur tycker du då. Jag uppmanar ingen att skada eller döda någon annan, men om ""buset" vet att bara de kör iväg så klarar de sig så fortsätter de med sin kriminella gärning. Om det blir allmänt känt att polisen i större utsträckning stoppar busarna, så kanske de inte provocerar lika mycket utan stannar när de blir uppmanade att göra det.

Får gratulera!! Vad hade du för miltal[…]

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]