Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Varken kallavfettning eller alkalisk avfettning (t.ex HD-grön) löser flygrost, man behöver en syra. Oxalsyra brukar funka bra! Biltema har ett färgrengöringsmedel med oxalsyra t.ex. Läser man vad det innehåller så är det identiskt med vissa andra produkter som ska lösa flygrost på fordon. Annars har Lahega en produkt som heter Rail Tixo. Används när man har transporterat fordon med tåg.

Det är smidigt om man har mycket flygrost, eller om det sitter riktigt hårt. Bara man låter syran få sin verkningstid och följer instruktionerna.

Vill man ha en miljövänlig lösning så är det lera ("clay") som fler har skrivit. Finns att köpa på nätet eller i välsorterade butiker. Blanda lite, lite bilshampo med vatten i en sprayflaska som "glidmedel" och låt leran glida försiktigt över lacken tills föroreningarna har försvunnit. Då och då drar man ut leran och "viker in" den sidan man har haft mot lacken. Ska man polera en bil är ett ett måste att ha lera innan.
Alfredo skrev:Tror att Jag har presis detta problem, Undrar vad är flygrost egentligen? Har aldrig hört talas om saken tidigare.
Det kallas ibland även för dubbrost, och är resterav dubbar och andra järnpartiklar som fastnar på lacken. Efter ett tag rostar järnet och ger upphov till roströda prickar... på ljusa bilar brukar det vara lätt att se, men dom finns garanterat på alla.

/Thomas
XC90_Executive skrev:Oxalsyra brukar funka bra! Biltema har ett färgrengöringsmedel med oxalsyra t.ex. Läser man vad det innehåller så är det identiskt med vissa andra produkter som ska lösa flygrost på fordon. Annars har Lahega en produkt som heter Rail Tixo. Används när man har transporterat fordon med tåg.

Oxalsyra i torrform, kristaller, finns att köpa i vilken färgaffär som helst och kostar småpengar!
Blandat med vatten och t.ex. tapetlim så blir det en riktigt bra rostborttagare!
XC90_Executive skrev: Vill man ha en miljövänlig lösning så är det lera ("clay") som fler har skrivit. Finns att köpa på nätet eller i välsorterade butiker. Blanda lite, lite bilshampo med vatten i en sprayflaska som "glidmedel" och låt leran glida försiktigt över lacken tills föroreningarna har försvunnit. Då och då drar man ut leran och "viker in" den sidan man har haft mot lacken. Ska man polera en bil är ett ett måste att ha lera innan.
Jag brukar som sagt använda den lösningen och den känns rätt skonsamt. Kombon "syra" och "min lack" ger mig mardrömmar. Säkert felaktigt men ändå.

Köpte detta kit för ändamålet http://shop.bollnasbilvard.se/sonus-sfx ... c-559.aspx

(Och ja, jag vet att jag betalat överpris för glidmedlet men det kändes som en billig försäkring mot repad lack)

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]

Volvo 740 startar inte

Sonen har en EPA 740 årsmodell 90. Batteriet[…]

ABS lampa lyser 740

Svårt att säga med bara en bild, men de[…]