Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av grynvald
Har ett tråkigt problem med bilen som märks när jag rullar iväg från stillastående. Får konstiga vibrationer genom drivlinan, det känns som att de kommer bakifrån.

Det är svårt att beskriva fenoment, men när jag släpper upp kopplingen och ska iväg så durrar det väldigt i bilen. Till exempel så uppkommer det när jag smyger upp från parkeringsgaraget. Måste slira på kopplingen och hålla höga varv, annars ruskar den så jag tror något ska gå sönder! Märks också på plan mark om jag är lite hastig på kopplingen.
Det beror ej på knutkors. Kardanlagret är också fint och växellådskudden/motorkuddar är hel.

En på jobbet sa att det är kopplingen som inte är fräsch. Antingen har det drivit ut olja på den eller så börjar den ta slut.

Någon av er som har någon ide om vad det kan vara??
Användarvisningsbild
av tobberebel
grynvald skrev:Har ett tråkigt problem med bilen som märks när jag rullar iväg från stillastående. Får konstiga vibrationer genom drivlinan, det känns som att de kommer bakifrån.

Det är svårt att beskriva fenoment, men när jag släpper upp kopplingen och ska iväg så durrar det väldigt i bilen. Till exempel så uppkommer det när jag smyger upp från parkeringsgaraget. Måste slira på kopplingen och hålla höga varv, annars ruskar den så jag tror något ska gå sönder! Märks också på plan mark om jag är lite hastig på kopplingen.
Det beror ej på knutkors. Kardanlagret är också fint och växellådskudden/motorkuddar är hel.

En på jobbet sa att det är kopplingen som inte är fräsch. Antingen har det drivit ut olja på den eller så börjar den ta slut.

Någon av er som har någon ide om vad det kan vara??
Är det bara när du ska köra iväg? eller är det samma jämt när du kör typ 90 ? 50? 70? det första jag tänker på isåfall är att den kanske bara går på 3 cylindrar...
Användarvisningsbild
av erikn
Om den hackar precis när du ska iväg så är det troligtvis olja på lamellerna i kopplingen. Ett sätt att testa är att du ställer dig i en uppförsbacke, drar åt handbromsen och sedan slirar du rejält och hårt på koppling som om du vill iväg. När du bränt så i ca 5 sek så kan du sluta. Fungerar sedan kopplingen som den ska är du säker på att det är det som är felet.

Jag hade felet en gång på en 345:a, det hackade så man trodde att bilen skulle skaka sönder.
av olve
Har samma problem med min v70 2,4D . 08 som gått 10200 mil.
Låter dyrt att fixa, vad är c.à pris, på Volvo verkstad ??
av olve
Men problemet är bara när bilen har stått typ över natten eller längre,inga problem när man har kört typ 5 min och stannar till nånstans o kör iväg efter nån timme

Vparts hade så nu har jag köpt av dom. […]

Låscylinder

Tillhållarna har nog kärvat fast pga ko[…]

nackdelar med Running Boards

Där ser man. Tack!

Vibration på höger sida

Hej, jag har en vibration på höger sida[…]