Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av NisseHult
Fast man blir ju lite fundersam när det är plus på båda sidor om säkring 11...
.
Bild
.
Edit:
Nåväl, nu har jag varit ute en sväng igen och konstaterat att på denna typen av armaturer
sitter jorden i slang-genomföringen som ju är av plåt.
Där sitter jorden på insidan, och på utsidan har kabeln till chassiet rostat bort för länge sedan.
Därför är det bara 3 kablar till den.

På den andra modellen, i mitt fall till en 945, sitter genomföringarna på en platta av plast,
och då behövs en separat jordledning.
Hittade denna ledtråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&t=36862

Så nu blir nästa arbete att ta väck den gamla armaturen utan att skada slangarna
och sedan trixa dit den nya, samt att jorda den svarta kabeln separat.
Användarvisningsbild
av toorop
berätta gärna hur bökigt det är, alltså den där plast ringen ska väl av och vridas i motriktning.
Användarvisningsbild
av NisseHult
Jo, lite bökigt är det allt.
Den där plastringen är som ett stort lock till en syltburk, dvs lite segt att få av.
Sedan är ju tätningen inte lossad på X antal år så den kan vara motsträvig.
Med lite tålamod och stora flatmejslar brukar det fungera.

Men först måste slangklämmorna bändas - klippas - sågas bort, slangarna ska bevaras så intakta det går.
Lite rengöring med Diesel och en borste (liten pensel som kommer åt?) tar väck en massa smuts som annars kan hamna i tanken.

Kolla denna manualen:
http://www.google.com/url?sa=t&source=w ... EQ&cad=rja

Jag hoppas hinna med mitt byte nu i veckan...
Användarvisningsbild
av toorop
Den där länken är riktigt bra!.

Men egentligen kan man väl aldrig veta om pumpen i tanken är bra och går som den ska, måste man se med egna ögon när jag plockar ur den. Min låter högt när man lyssnar, ska prova att tanka hela tanken och se om ljudet under bilen slutar "tjuta" så det enda som finns att göra är väl att plocka som du gjorde o byta skiten.

Finns det ingen pump som är så kraftig att den klarar att va huvudpump ensam?
Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju va […]