Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av tobberebel
volvoadde skrev:Uppdaterar med att jag rensat tank och bränsleledningarna och bilen har gått klockrent i en vecka, men nu har jag börjat känna av "ryckningarna" igen framförallt vid skarpare svängar och på högre växel med lägre varvtal vet inte vad jag ska göra längre.
Kollat spridarna? stift och kablar? kan ju vara skräp i spridarna..?

MvH Tobbe
av Rådlös
Det finns den möjligheten att det kan vara skräp i spridarna. Jag vet dock inte hur vanligt det är.
Det finns filmer på YouTube där man visar hur man tvättar spridare. Man kör i princip bränsle bakvägen. Men detta görs med spridarna uppsatta i en speciell jigg. Alltså ett verkstadjobb.
Men för att få skräp i spridarna måste du på något sätt ha haft ett bränslefilter som har varit dåligt. Har du haft det? Eller har du eller någon annan öppnat bränslesystemet tidigare? Är man inte pedant när man gör något sådant, så är det lätt hänt att något skräp åker med.
Användarvisningsbild
av volvoadde
Rådlös skrev:Det finns den möjligheten att det kan vara skräp i spridarna. Jag vet dock inte hur vanligt det är.
Det finns filmer på YouTube där man visar hur man tvättar spridare. Man kör i princip bränsle bakvägen. Men detta görs med spridarna uppsatta i en speciell jigg. Alltså ett verkstadjobb.
Men för att få skräp i spridarna måste du på något sätt ha haft ett bränslefilter som har varit dåligt. Har du haft det? Eller har du eller någon annan öppnat bränslesystemet tidigare? Är man inte pedant när man gör något sådant, så är det lätt hänt att något skräp åker med.
Tidigare ägaren hade bytt bränslefiltret för att försöka åtgärda problemet och efter att frågat honom nu i efterhand har han berättat att filtret var helt svart och igenslammat.
Men borde man inte kunna kolla på någotvis om spidarna släpper igenom bränslet som dom ska?
av Rådlös
Man kan säkert i samband med en spridartvätt, testa spridarna. Det görs också i en speciell jigg. Även detta kan du se på YouTube. Man sprutar med ett bestämt tryck i ett mätglas/provrör, under en bestämd tid. En korrekt spridare skall fylla till en viss nivå. Man tittar även på strålens utseende. Den skall se ut på ett visst sätt.
Som du kanske förstår så kan detta bli till ett antal hundralappar på hög. Hur mycket kan inte jag säga, har aldrig prövat, men du kanske kunde låna några från en motor som du vet går bra och jämföra. I alla fall i testsyfte.
Men hör dig för på någon bilelektrisk verkstad om möjligheten till spridartvätt och kontroll. Då får du i alla fall ett pris att utgå ifrån. Fabriksnya spridare är dyrt. Det är billigare med begagnade, men kanske i okänd kondition. Så det får du väga för eller emot.

OBS! Jag kan inte hävda att det är fel på dina spridare. Det är bara en hypotes från min sida. Felet kan ju i teorin vara något helt annat.

Lite om bränslefilter. Jag har hört talas om piratfilter, med pappersinsats av dålig kvalitet. Pappret släppte ifrån sig fiberludd som sedan fastnade i spridarna. Det är ett uttjatat ämne med originaltillbehör eller inte, och jag skall inte gå vidare på det här. Men det är en aspekt att väga in.
Användarvisningsbild
av tobberebel
Rådlös skrev:Det finns den möjligheten att det kan vara skräp i spridarna. Jag vet dock inte hur vanligt det är.
Japp på min var det bland annat skräp i spridarna som var orsaken,, och jag tror det kom från filtret för bensinen där var helt rostbrun... jag lämnade in för det... men man kan göra det själv men jag orkade int göra det själv... men nu går den perfekt, bytte även tank, oljefilter, bränslepump, bränslefiltet, tändkablar, fördelarlock och stift.
Användarvisningsbild
av volvoadde
Har tittat till mina spridare som verkade helt okej, men provade för säkerhetsskull spridare från en annan bil som varit i bruk nyligen men problemet är fortfarande kvar.... några fler tips på vad det kan vara?

Bilen fungera felfritt i kanske 15-20mil efter vi blåste rent tank och ledningarna men den började den såhär igen måste ju tyda på något tycker jag..
Den fungerar hur bra som helst i farter över 90 km/h och klockrent vid gaspådrag, men tomgången går upp och ner till och från samt vid jämn gas på lägre varv har bilen tendens till att rycka "hosta" som om den inte fick bränsle men jag vet inte?
Rucka på kopplingen till LMM:en, när du drar av den ska motorn nästan stanna, det ska klart märkas.
Nyp igen sugslangen, eller båda till vevhusventilationen, slangen mellan 'fällorna' spricker.
Plugga slangen till bromsservon, ett tändstift passar, membranet läcker.
Kolla sprickor på den våfflade slangen, 'förgasaren' - LMM:en, LMM:en mäter inte läckage på ställen, efter, sig själv.

Lyser lampan till motorvarningen när du slår på tändningen?
Ta bort enkelkabeln till lambdan.
Åsså packningen.

När den är kall så 'chokar' den.
Låscylinder

Tillhållarna har nog kärvat fast pga ko[…]

nackdelar med Running Boards

Där ser man. Tack!

Vibration på höger sida

Hej, jag har en vibration på höger sida[…]

Nu har det bränt en kabel igen :D Kan det m&o[…]