Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av WSAB
Tänkte köpa vinterdäck till mina originalhjul till min S40 T4-98. På dom hjulen sitter det 205/50- 16 sommardäck. Jag undrar om det skulle gå att montera exempelvis 195/55-16 på dom hjulen utan att det tar i hjulhusen? Det är svårt att hitta dubbdäck i dimensionen 205/50-16.
av erikor
Nu är jag osäker på vad jag själv har för vintersulor, men vill minnas att jag provade sätta på vinterdäck 195/55 på originalfälgen när jag funderade på att köpa sommarfälgar. Säljer en del däck på extrajobbet, så kan vara så att de var någon annan dimension som de gick bra med då jag hade en del att prova med, men vill minnas att det gick men det var tajt!

Lättast är väl att vrida på hjulen och titta efter om du har plats för de (5?) centimetrarna?
av erikor
Gick lite snabbt där... Tänkte inte på att storleken ökar både uppåt och nedåt (om ni förstår vad jag menar)... Ber om ursäkt :)
av WSAB
erikor skrev:Nu är jag osäker på vad jag själv har för vintersulor, men vill minnas att jag provade sätta på vinterdäck 195/55 på originalfälgen när jag funderade på att köpa sommarfälgar. Säljer en del däck på extrajobbet, så kan vara så att de var någon annan dimension som de gick bra med då jag hade en del att prova med, men vill minnas att det gick men det var tajt!

Lättast är väl att vrida på hjulen och titta efter om du har plats för de (5?) centimetrarna?
Dom 2 siffrorna efter snedstrecket i en däcksdimension är inte höjden i millimeter utan en procentsats av däcksbredden.

195mm x 55%=107,25mm däckssida
205mm x 50%=102,5mm däckssida.

Alltså knappt 5 mm i skillnad på däckshöjd gånger 2 då, totalt ca. 10 mm.

Tack så mycket för tipsen. Jag kollar d[…]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]