Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej, idag fixa jag till det ordentligt på gamla bilen. har gjort samma på 3 st

Färgen var skit blek på min volvo 740 som skulle ha varit blå!

Så här kommer ett tips på hur du kan göra det enkelt.

1 Först tvätta bilen.
2 Skrubba med svamp och schampo först, det är för att du inte ska gnugga in damm och massa bös.
3 tvätta av.
4 kasta svampen
5 ta fram poler maskinen. Ja använde en med två trissor.
6 ja kör turtle rubbing.
7 låt bilen torka först innan du gör nått.
8 häll på lite på trissorna och kör igång på en litet ställe.
9 vänta 2min så det hinner lägga sig.
10 spola av, du måste även använda en svamp som är blöt.
11 fortsätt att köra med trissorna med lite rubbing igen. kör klart det du påbörja.
12 gnugga aldrig med maskinen som t.ex (WAX OFF WAX ON.) blir jävligt dåligt resultat. Kör som du vore fönsterputsare.
13 spola av med vatten, får aldrig torka helt. Var inte i solen heller!
14 När du nu är klar med rubbingen. kommer du få leka med svampen i listor och skarver finns lite bös där från rubbingen.
15 nu är bilen ren från rubbingen och inga fula ränder finns kvar.
16 tvätta med turtle schampo med vax i. Överallt!
17 torka bort vattnet med trasa, alla fläckar ska bort.
18 nu finns det inga fläckar kvar.
19 Kör nu flytande wax ja körde den från turtle. lägg på lite extra för att lacken ska suga in fettet.
20 nu kan du ta en fin puts duk och torka bort överflödet som har kommit då du körde extra vax.
21 kör vaxning inom 2 veckor igen, först tvätta såklart. Anledningen är att färgen och lacken suger in fettet ganska hårt i början då det är torrt. Annnars får du börja om igen och ja kan garantera att den matta fula lacken kommer tillbaka.
22 Kolla efter 4-6 veckor efter andra vaxningen om det matta har kommit tillbaka.
finns två orsaker, för lite wax, väldigt dålig lack och pigmentet är redan förstört.

Ja köpte en volvo 740 av en gubbe som aldrig blivit vaxad på 16 år. Ja klara mej bra.
Grannen kom ut och ja fick 2 jobb på hans bilar men ja avböjde. Det tog 6 timmar att göra detta.
Men min bil är som ny. Spegla och du ser håret runt tuttarna.

Du lär ha en rörstump och fixera med t[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]

En fråga om rostlagning

Är det bara fläckar, ej genomrostat? I d[…]

Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! Ambe[…]