Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av markus1980
Hej
har nyrligen införskaffat mig en relativ ny diselbil.Det blev en Volvo V50 -07. Undrar om det är farligt att köra med Röd Disel i tanken. Om detta skulle förstöra pakningar eller något annat olämpligt i motorn. Därimot har jag hört om två possetiva effekter. Den ena är att energivärdet är högre per liter i Röd disel och det adra är att denna disel smörje bättre än vanlig City disel. Sista fundering är om Partikelfiltret sotar igen,eller?

Den sista fråga är en tolkning i ur tullverket regelverk, när det gäller privat inport av Röd Disel. Skall skicka en förfrågan tll tulllverket och se vad de uttalande blir.Se nedanstående utdrag ur lagrummet.

Svensk punktskatt behöver inte betalas om en privatperson för in eldningsolja för eget bruk och transporterar den i ett fordon som är avsett för det (tankbil).
I övriga fall gäller följande vid införsel av märkt diesel från annat EU-land för privat bruk:

•Om en privatperson för in eldningsolja för eget bruk och transporterar denna på annat sätt än i tankbil eller i fordonets bränsletank* eller lämpliga reservdunkar* (exempelvis i oljefat eller plastcisterner, s.k.IBC-behållare, som placerats på ett släp till personbilen eller på ett lastbilsflak), ska svensk punktskatt betalas. Införseln ska anmälas till Skatteverket och säkerhet ska ställas för betalning av skatten. Bevis om ställd säkerhet ska medfölja transporten och ska kunna visas upp för tulltjänsteman vid begäran.

Lite intressant. Om man införskaffar sig ett släp och en behåller av typen IBC är det ok att frakta över disel över gränsen,eller?
av mojja
Tomas88 skrev:Tråd flyttad till V50 delen.

Varför flyttades denna tråden? Detta gäller ju allmänt för alla nyare diesel motorer och inte bara v50 diesel motorer.
Känns som att detta forum börjar bli lite väl över modererat i onödan?

Vänligen Mojja
Användarvisningsbild
av hollan
det är vad tullen säger polisen säger att man inte får köra på färgad diesel och röd är en färg precis som grön :D
personligen så skulle jag inte hälla eldningsolja i en modern comonrail diesel speciellt inte en med partikelfilter mer energi=sotar mer = stopp i partikelfiltert om du nu tvunget ska köra på de så byt bränslefilter vid var service har haft en del bärgade bilar på jobb som de visa sej att de va bara igensatt bränslefilter innan bytes intervallen och dessa bilar hade oftast rullat med eldningsolja i tanken
av mojja
hollan skrev:det är vad tullen säger polisen säger att man inte får köra på färgad diesel och röd är en färg precis som grön :D
personligen så skulle jag inte hälla eldningsolja i en modern comonrail diesel speciellt inte en med partikelfilter mer energi=sotar mer = stopp i partikelfiltert om du nu tvunget ska köra på de så byt bränslefilter vid var service har haft en del bärgade bilar på jobb som de visa sej att de va bara igensatt bränslefilter innan bytes intervallen och dessa bilar hade oftast rullat med eldningsolja i tanken

Vet du ens vad du pratar om? Visst att folk har tankar som är dåligt underhållna och en massa skit i dessa men tankar och fat som är väl underhållna och fria från skit och rost så är det ingen skillnad mellan eldningsolja och bränslet på macken förutom att eldningsoljan smörjer bättre och innhåller mer energi vilket enbart är posetivt.

Men med gamla skitiga tankar och rostiga fat spelar det ingen roll om det är blank diesel eller röd finn diesel så kommer förr eller senare problemen uppkomma.
av CrossFireX
http://www.pitea-tidningen.se/nyheter/a ... Id=5176074
Röd brännolja för villauppvärmning = fritt fram för privatpersoner att föra in, förutsatt att man har en egen tankbil. Alla transporter i dunkar, hyrda fordon etcetera är förbjudet.
Införsel för kommersiella syften är olagligt, om man inte deklarerar och betalar punktskatterna.
Att köra bil på röd diesel är numera helt förbjudet. Dryga böter (minst 10 000 kronor) väntar om man ertappas med detta bränsle i tanken eller i reservdunk.
Som sagt, egen tankbil. Man kan inte hyra ett släp heller, du måste ha en EGEN tankbil om jag har förstått det rätt. Dessutom känns det inte som det är värt det, när man kan se vilka böter man kan få... Allt sånt här j*vla skit blir jag förbannad på, de gör allt för att man ska tanka på macken och betala deras dyra bränsle och skatter...
Användarvisningsbild
av Tomas88
mojja skrev:
Tomas88 skrev:Tråd flyttad till V50 delen.

Varför flyttades denna tråden? Detta gäller ju allmänt för alla nyare diesel motorer och inte bara v50 diesel motorer.
Känns som att detta forum börjar bli lite väl över modererat i onödan?

Vänligen Mojja
Hej. Anledningen till att jag flyttade tråden var att jag var trött och bara läste första delen av inlägget.

"Hej
har nyrligen införskaffat mig en relativ ny diselbil.Det blev en Volvo V50 -07. Undrar om det är farligt att köra med Röd Disel i tanken."

Alltså ett misstag av mig. Jag flyttar tillbaka till Allmänt.
Användarvisningsbild
av isak
nya miljö dieseln har ju algtillväxten!
det röda är för att myndigheterna ska se skillnaden, sätter inte igen filter. (det är hanteringen med skitiga fat dunkar mm)
som någon påpekade är energiinehållet avsevärt mycket bättre i riktig diesel, o katalysatorn tar ingen skada av det men plånboken blir gladare.
Isak
Användarvisningsbild
av kvantskum
isak skrev:nya miljö dieseln har ju algtillväxten!
det röda är för att myndigheterna ska se skillnaden, sätter inte igen filter. (det är hanteringen med skitiga fat dunkar mm)Isak
Stämmer! Men även eldningsolja Klass 1 har den algproducerande RME-skiten... :evil:
isak skrev:som någon påpekade är energiinehållet avsevärt mycket bättre i riktig diesel, o katalysatorn tar ingen skada av det men plånboken blir gladare.
Isak
Det beror helt på vilken sorts klassning det är på oljan, men energiinnehållet blir hur som helst aldrig sämre än det blask som finns i mackpumparna.
Lite kortfattat om våra eldningsoljor vi har i Sverige:

Eldningsoljorna delas in i 7 olika klasser,
Klass 1
Den absolut vanligaste formen av eldningsolja. Är samma diesel som finns i mackpumparna, inget högre energiinnehåll alls. Men med 2 st tillsatta färgisotoper, blå och gul. = grön. Här ligger svavelhalten på 0,01-0,05% beroende på leverantör och kvalitet.
Klass 1 har även inblandning av RME-fanstyget, precis som mackdieseln..
E10= inomhusdiesel, därav olämplig för fordon pga paraffinering i kyla.
E32= Exakt samma som mackdiesel
Kan användas i bilen utan betänkligheter, oavsett om det är en 2012:as V70D5 eller en 1983:as 245D

Klass 2
kallas även "tjockolja", men inte p.g.a. konsistensen, utan p.g.a. svavelhalten och energiinnehållet.
Den har ett lite högre energiinnehåll än mackdiesel. Här ligger svavelhalten på 0,05%
Kan även den användas för fordon, svavelhalten ligger även här under gränsvärdet för alla versioner av partikelfilter.

Klass 3-7
Även dessa kallas "tjockoljor" och nu börjar vi komma in på högsvavliga oljor, upp till 0,5%!. Jag skulle inte regelbundet tanka en partikelfilterförsedd bil med dessa. Men energiinnehåll och effekt? Oh yes.
Men dessa oljor är inte så vanliga som eldningsoljor.

Sen om det skattetekniskt är lagligt eller ej att använda sig av dessa får ni ta reda på själva. :wink:
Användarvisningsbild
av hollan
saxat direkt från instruktionsboken på v50 07

VIKTIGT
Dieselliknande bränslen som inte ska användas:
specialtillsatser, Marine Diesel Fuel,
eldningsolja, RME (vegetabilisk oljemetylester)
och vegetabilisk olja. Dessa
bränslen uppfyller inte kraven enligt Volvos
rekommendation och ger ökat slitage och
motorskador som inte täcks av Volvos garantier.
Köpråd XC60 T8 -18/19

Volvias maskinskade täcker till 17000 med m&o[…]

D4 VEA dricker olja

Är det någon som har koll på vad […]

Sensorring bak Volvo V40

Har artikelnr! Självklart utgått hos B[…]

Fick ett litet paket idag med roliga dela :-D v&a[…]