NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mahberg
Eftersom ratten skakade på motorväg (90km/h - 120) och det kändes en del vibrationer
i bilen så åkte jag in till volvos däckverkstad idag. De konstaterade rätt snabbt att det var obalans
i båda framdäcken. Tyckte det var väldigt konstigt eftersom skakningarna uppstått för ca 2 mån
sen. Inte fan kan väl obalans uppstå när de en gång varit perfekt balanserade och bilen rullat
fint och vibrationsfritt. Däckkillen menade att det inte alls är särskilt ovanligt eftersom en balansering
aldrig är konstant och att balansvikterna kan flytta på sig om man kör på en trottoarkant eller liknande.
Tycker att förklaringen är ganska förvånande eftersom jag vet med mig att jag i stort sett aldrig kört
på någon trottoarkant.. Hursomhelst så skakar inte ratten mer och bilen rullar utan vibrationer..

Kan obalans uppstå utan att man kör på något?
Användarvisningsbild
av Rydell
Det är klart att dom kan eller så kan man ju ha kört i någon gropp som gör att det blir obalans. Vikter behöver ju inte trilla bort för att det ska bli obalans :) vid en balansering brukar man ta bort de gamla vikterna innan man sätter dit de nya.

/micke
Användarvisningsbild
av opA
Balansvikterna sitter faktiskt bara med lim och har han som satt på inte gjort rent platsen där han sätter vikten dröjer de inte länge innan dom lossar =)
Användarvisningsbild
av Rydell
En liten smäll mot däcket kan skapa obalans. En gropp, gatubrun eller en trottoarkant man har kört över kan skapa obalans. Det behöver inte vara någon jättesmäll. Är däcken sneslitna? Kan ju oxå vara en orsak till obalans. Men som sagt nu har du ju inga vibrationer längre men kolla ifall däcken är sneslitna och om dom är det gör en framvagsinställning så att du inte får tillbaka vibrationerna.

/Micke
AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]