Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
lundsbrunn skrev:Min kamrem sitter ej fel
3 verksteller har kollat det

vad ska en s60 2.4t ha i laddtryck?

Min är ju chippad till steg 3 å med 3 tums ic
Men ändå laddar den under 0.5bar

Å turbon är det inte .. Har hört med en som är jävligt på Volvo turbo
Å han sa att min turbo är gåt som ny så den orsakar inte ladd felet
Sa han..
den har bara gåt 12000mil
Kan det va kamaxel givaren som gör det också??
Nej det tror jag inte men kolla 3vägsventilen som sitter på luftburken, ta och testa den (den borde generera felkoder om den är kass turbo control valve TCV) 0,5bar låter som normalt ltt
Kolla med leverantören av ditt trim vilket laddtryck du skall ha

VVT Styr camtiderna via hydralik
av Provocative
lundsbrunn skrev:Var sitter den ventilen? Jag har öppet filter
Hur testar jag den
För det finns bara en fel kod å det är kamaxel givaren
Högst upp på motorn har du plastkåpor. Under den långa sitter tändspolar/tändstift. Sedan har du en som är kortare ( den vänstra sett framifrån bilen ) Lyfter du den så ser du överdelen av kamrem och VVTventilen. Det sticker ut några kablar ur den. Tror inte du kan ta fel. Kåpan är enkel att lyfta. Minns jag rätt så gör man det utan verktyg.
Tyvärr så tror jag inte riktigt fullt ut att det är just den som är ditt problem. Tomgången borde vara ojämn om den packat ihop. Jag kan ha fel. Vet ju inte hur den uppför sig om den helt har lagt av.
Men den är ju skitlätt att byta så om du har någon bekant med samma motor kan du alltid låna hans o testa med. Allt som krävs är en ny packning och ett spärrskaft med 10hylsa.
O du Omek. Lägg ner nu. Min bil funkar sedan i går utan problem o med en nöjd ägare. Om du nu känner att dina fingrar kliar så kan du försöka hjälpa eller så finns det säkert forum för personer utan vett o sans.
av oldtimersmc
Den ventil du har felkod på den sitter där Provocative beskriver och det behöver inte bli problem med tomgången om ventilen fastnar på ett sätt som är gynsamt för tomgången. Den jag talar om styrladdtrycket och den brukar sitta på luftbuken men du har ju inte den kvar så då sitter den i närheten en liten svart historia med 3 st slangar pluss en 2polig elanslutning. Det är en solonoid som endera är dragen eller ej.
Kolla om slangarna är dvs inte sprukna brända om de har kommit i kläm.
Men som jag skrev så genererar det felkoder den andra styr kamtider och den här styr turbon
Användarvisningsbild
av Ticken
Gör en påminnelse om forumsreglerna.
Forumsregler skrev:• Behandla övriga medlemmar av forumet med respekt.
Ni som känner er träffade kan ju reflektera lite extra över raden här ovan. Om det är frågar ang detta, PM:a mig.
Håll tråden om det den ska handla om & om någon känner att vi moderatorer behöver kika in igen och använd "Rapportera"-funktionen.

/Ticken
av lundsbrunn
Oki jag har bara fel kod på kamaxel givaren
Så den andra vet jag inte tog bort kaben det var inget fel

Jag har kollat kamaxel givarn både kaben å kontakten å där var inget fel.
Då är det nog sjvälva kam givaren paj.

Sen har jag kollat slangarna till turbon å dom var ej trasiga .
Senast redigerad av 1 lundsbrunn, redigerad totalt 0 gånger.
av jaob
Hade du PPC felkodsläsare ???
sånafall har du testat att radera felkoden och sen se om den kommer tillbaka ?

och säger du att du har haft bilen inne för att kolla kamremmen och att den sitter rätt så är det ju inte så mycket att snacka om då lär det ju vara denna solenoiden.

Obs betyder ju inte själva givaren är trasig kan även vara dålig kontakt eller skadad kabel fram till den...

Men det är inte säkert att du märker någon skillnad när du kör om du byter denna...
För min bil gick precis lika bra innan som efter att jag bytte den.

Jag störde mig bara på motorlampan samt felkoderna.
av lundsbrunn
Oki jag har bara fel kod på kamaxel givaren
Så den andra vet jag inte tog bort kaben det var inget fel

Jag har kollat kamaxel givarn både kaben å kontakten å där var inget fel.
Då är det nog sjvälva kam givaren paj.

Sen har jag kollat slangarna till turbon å dom var ej trasiga .
av jaob
Sorry såg inte att du skrivit det :) trodde det va magnetventilen du prata om förut då nån börja prata om den istället mitt i allt...
av lundsbrunn
Oki så jag vet inte vad det är för fel att den laddar mindre än 0.5 bar
Den 3 vägsventilen har jag ingen fel kod på den. å halla slangar är hela. Å turbon är inget fel på.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 13

Själva locket på expasions kärlet […]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Vad är det för motor, eller missar jag d[…]

Elpriset

5300:- för 2150kWh under januari, områd[…]