Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Provocative
Jag backade in i en jordvall och ändröret gick av, Sedan vek sig bakre delen så jag fimpade ändröret på andra sidan oxå. Ventilen började spöka ungefär vid samma tidpunkt. Låter skumt så jag bara hoppas att det hör ihop. Ett avgassystem är ju optimerat för en motor med ett visst motstånd.
Däremot så bytte jag aldrig ventil utan rengjorde bara. Inget jag kan rekomendera då det bara förvärrade för mig. Problemet är ju att man blåser in skit i stället för ur med tryckluft. Drf är jag allergisk mot det.
av jaob
Verkar som vissa har dålig attityd i tråden men det skiter jag i.

Självklart kan jag inte lova att det är VVT solenoiden som det är fel på men det är vad jag skulle gissa på.
Det bästa är ju att kolla att kamremmen sitter rätt men jag brydde mig inte om det på min då jag fick förklarat för mig att bilen skulle verkligen gå dåligt om remmen kuggat.

Min bil gick som vanligt tyckte jag både på låga och höga varvtal men jag hade en PPC felkodsläsare som gav 2st olika felkoder angående kamrem samt VVT solenoiden (Se min andra tråd för mer info)

Det jag märkte på min va att motorlampan tändes då och då och för att få den att slockna fick man antingen släppa på batteriet eller radera felkoderna med läsaren. sen kunde man åka ett tag sen kom felkoderna tillbaka.
Jag fick dock aldrig upp nått felmedelande i färddatorn om detta.

jag provade och göra rent min solenoid men det hjälpte inte så jag montera en ny med en ny packning med sil och vips felkoderna har försvunnit helt och lampan har inte tänds sen dess.
Den kosta ca 1000 kr på volvo och då fick man lämna in den gamla.

Det jag skulle göra om jag vore dig och inte vill chansa är att kolla att kamremmen sitter rätt sen kolla vilka felkoder som finns och sen ev köpa en ny solenoid eller låna en från någon annan..
Går väldigt lätt och fort att byta.
av oldtimersmc
lundsbrunn skrev:undrar en sak till
i fel medelande rutan så stog det start spärr
vad är det som är fel då..

bilen starta sen men
det stog så¨tre gånger jag försökte starta den

Startspärr har du i automatlådan om du har en sådan (skall hindra att du av misstag startar med växel i) och sedan även i stöldskyddet siter en sändare i nyckeln
av oldtimersmc
De e bara att tagga ner nu Omek och inse att alla fel inte beror på att kamremmen sitter fel...
av Omek
oldtimersmc skrev:De e bara att tagga ner nu Omek och inse att alla fel inte beror på att kamremmen sitter fel...
!?

Var skrev jag så herr pensionär?

Taggarna ut?
Sticks jag... Gött!

Jaja, men vars är stupet?
av lundsbrunn
Min kamrem sitter ej fel
3 verksteller har kollat det

vad ska en s60 2.4t ha i laddtryck?

Min är ju chippad till steg 3 å med 3 tums ic
Men ändå laddar den under 0.5bar

Å turbon är det inte .. Har hört med en som är jävligt på Volvo turbo
Å han sa att min turbo är gåt som ny så den orsakar inte ladd felet
Sa han..
den har bara gåt 12000mil
Kan det va kamaxel givaren som gör det också??
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13
Volvo car UX

Hm. Jag servade min på Bilia i tisdags, men […]

Elpriset

Det är inte ovanligt att de antingen hå[…]

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024