Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hullan
Tror det är dags att rensa.

Vet inte när det är gjort på min 850 som gått 24000

Pettsons guider hade varit guldvärda - så synd att folk inte kunde betala för dessa.

Shit jag hade kunnat betala mycket hans guider nu när jag skaffat en volvo efter många års frånvaro.

Är detta något en vanlig hyfsat dålig hemmamekaniker klarar av?

Ni vet - jag har lite vanliga verktyg från biltema typ... blocknycklar, lednycklar, spärrskaft - det vanliga.

Klarar jag detta?

Något jag är totalt livrädd för det är det där med att lossa och fästa insuget - hatar att dra allt som ska in i blocket - skitskraj för att dra sönder gängor.

Insuget ska väl dras med något visst moment?
Användarvisningsbild
av taxi
Vill inte låta tjatig; i haynesboken står även alla moment.
Enda problemet jag fick vid denna operation var stödet under insuget, dras fast i insuget först, SEN i blocket!
Dom vanliga verktygen behövs, och fler av ett par också. För insugsbultarna använde jag 1/4-tumsspärrskaft med några förlängare och såna där vinkelgrejer som gör att du kan böja den lite medans du skruvar :D
av hullan
Tack för ditt svar taxi!

Okej får kika i boken. Men så länge man håller sig till momenten är det ingen risk att man pajjar blocket?

Tycker ibland jag hör om folk som i parti och minut demonterar/monterar insug av och på - men man kan kanske göra det hur många gånger som helst om man bara håller sig till momenten?
Användarvisningsbild
av Alfredo
Jag tycker att denna del av Haynes är lite obegriplig, dessutom tycker Jag att det är dåliga bilder i kapitlet.
av hullan
jag håller med. Kapitlet om att demontera insug är faktiskt rätt obegripligt. Finns det bättre litteratur om 850?
av hullan
det där var en superbra guide! tack för den!

Han gör ju det här på en s70 från 99 - det som förbryllade mig lite var att han var tvungen att plocka några bultar till insuget underifrån - det trodde jag inte man behövde på en 850?

Har hört att man kan göra allting utan att behöva palla upp bilen

???

Och vidare - tror inte att det är något akut för min del - men vilka är de typiska symptomen? när är det dags att rensa vevhusventen?

Och då menar jag inte när det är akutdags - nära på att spränga motorn utan jag menar när det är lagom dags med marginal att förbereda för denna operation

?
Användarvisningsbild
av taxi
Jag tog bort fläkten för bättre åtkomst, behövde inte ta nåt underfrån.
Användarvisningsbild
av mikeyman35
Har gjort det på min 855 och s70 -98. Det går fint att komma åt uppifrån.Tog ej bort fläkten. Hur man märker att det är dags för rengöring? Jag märkte det på s70in att det inte var undertryck när man tog bort oljestickan. det var inte så att det blåste heller, men som sagt, inget undertryck. Kanalen som går in i blocket och vidare ner i tråget var till hälften igensatt av koks och skit. Jag hade alltså inte helt tätt, men det var på god väg.. Motorn har klarat sig helt från läckande packboxar o dyl.(24000 mil). Jag tror att jag gjorde detta "i grevens tid".
Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?