- fre 09 sep 2011, 20:48
#564821
Som maskinförare är nästan det första man får lära sig, att låta motorn knalla en stund för att skona turbon, innan man stänger av den.
Det förfarandet rimmar dåligt med start/stopptekniken på dagens bilar som stoppar motorn mellan "fullgasaccelerationerna" mellan rödljusen.
Låter inte skonsamt för turbon som ideligen snurrar fast den får dåligt med smörjning, i och med att motorn stoppats.
Även utan start/stopp så vrider dom flesta av motorn direkt när man stannar har jag märkt.
Egentligen inte konstigt att det byts en hel del turboaggregat på verkstäderna.
Det förfarandet rimmar dåligt med start/stopptekniken på dagens bilar som stoppar motorn mellan "fullgasaccelerationerna" mellan rödljusen.
Låter inte skonsamt för turbon som ideligen snurrar fast den får dåligt med smörjning, i och med att motorn stoppats.
Även utan start/stopp så vrider dom flesta av motorn direkt när man stannar har jag märkt.
Egentligen inte konstigt att det byts en hel del turboaggregat på verkstäderna.