Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaob
Jag sätter en 5a på VVT solenoiden... tror inte alls på kamremmen om bilen bara gått 12k
Min gick som den skulle men motorlampan tändes ibland.
Fick även felkoder på att kamaxelposition felaktig m.m kolla min andra tråd.

Bytte Sloenoiden och felkoderna försvann....
av lundsbrunn
kam remen är bytt vid 10.000 på volvo..
men kan den givaren göra så att den inte drar lika mycket lägre.

för den är chippad till steg 3 men 3" ic i fram å öppet filter och 3" avvgas
min kompis har samma å det är ett bra drag i den,
men i min så känner du inte av att man varavar typ 5000.
så kan den givaren göra så det blir så??
av oldtimersmc
Ja Jag har en v70 med Snarlika problem som Jaob hade (vilket visade sig vara VVT-Valve) och min bil är remmen bytt vid 16000mil (av volvo) för 4 år sedan den har gått ca 22000 mil i dag Omek föreslog vänligt att det var kamremen på min med men jag lägger en slant på VVT (vilket jag kommer att göra så snart jag får en lucka i mitt hektiska liv) i mitt fall kan det även vara VVT- derevet då motorn har lite mer mil på mätaren men jag tror inte det.
Jag sätter en 700:ing på Jaob (Ps bytte packning och olja utan resultat på min vilket var ett "O-Mek dvs ingen skillnad) :)
av Provocative
Omek skrev:Om du vill.

Hade börjat med packning och oljebyte.
Någon här borde ta reda på saker innan han blir stött. Visst kan det vara en rem som kuggat. Men om nu Volvo har bytt den så är det föga troligt. Att byta Packning o olja är vansinnigt om det nu är ventilen.
När man byter ventil ska man även byta olja/filter och packning för att få silpackningen. Och det är nu du, Omek ska läsa. Är ventilen paj så beror det på att den bekat ihop pga av skit som kommit in med oljan. Så ny olja hjälper inte om du inte har olja i högtryck.
Däremot så ska jag nu tala mig varm för en biltemaprodukt. Min felkodsavläsare från den byggbutiken pekar rakt på vvt ventil.
Ett annat knep man kan göra enl en volvomek är att rengöra den med spolarvätska och tryckluft. Den luften är jag lite motståndare till i rörliga delar. Men jag provade och kan nu garantera att det är den ventilen som är slut på min bil. Efter rengöring tog det 5 mil innan den gick hyffsat normalt igen.
av Provocative
Verkar som mitt problem är löst. Anledningen till att jag inte bytt tidigare beror på texten: Exhaust (ursäkta stavning) som fanns på min ventil. Mina problem började samtidigt som jag knäckte avgassystemet (sportsystem från SAM). I morse lämnades bilen in för skadereglering och nu sitter det ett orginalsystem i stället för det knäckta brölsystemet. 3 saker som förändrats. Bilen låter trevligt med normalt system. Den blev en aning slöare vilket inte spelar roll på en T5 enl mig. Det tredje som jag hoppades på var att efter 5 minuters körning så slocknade motorlampan och bilen blev lugnare. Det höll i sig under provturen på 5 mil.
Får jag gissa fritt så tror jag att det gamla, trasiga systemet hade ett motstånd på motorn som inte systemet gillade vilket resulterade i att ventilen fick spel.
Återkommer om det dyker upp igen och jag har fel...... Det är värre att erkänna mina fel än att ha felen :wink:
av oldtimersmc
Om jag tolkar dig rätt Provocative rätt så gjorde du rent VVT med spolvätska och tryckluft? Du har med andra ord inte bytt ventilen, bara rengjort den?
Och sedan så bytte du avgasytem, knäkt hur menar du var det av eller pluggat?
Har du haft ditt system länge och problem med SAM ungefär lika länge som du har haft felkoden på VVT?
Jag frågar för att jag får inte ihop det. Har åkt med ett BSR system i ca 3 år utan problem det här problemet dök upp i våras med diverse felkoder (från min utmärkta felkodsläsare från Biltema) det var VVT och knacksensor mm.
Är nu övertygad om att mitt problem är en skitig VVT speciellt med tanke på att jag hade packningen utan sil...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13

Själva locket på expasions kärlet […]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Vad är det för motor, eller missar jag d[…]

Elpriset

5300:- för 2150kWh under januari, områd[…]

Styrservo V70 2010