Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har läst massor om dessa spjällhus här. Har då kommit fram till att det finns två modeller till min -01. Den gula etiketten som då är Spagetti (Ja jag kan inte namnet på den) och sedan den vita från Bosch. I dag så hittade jag mitt gasspjäll och blev då fundersam. Den har en vit etikett med Spagettiloggan på. Bilen närmar sig 20000mil.
Är det någon som kan ha en idé på vad jag har på min bil. Spagettiskräp eller en uppdaterad Spagetti? Boschnamnet fanns inte överhuvudtaget på den.
Du har org spagetti, hade det varit utbytt skulle duhaft gul etikett men Bosch kom först på senare modeller, du kommer alltid få ha spagetti bara att om du byter till den gula så är det bättre spagetti 
Den vita är spagetti o den gula makaroni :D
Gemensamt för många spjällhus är att det samlas skit på baksidan av spjället och har man en sugmotor så är det mycket lätt att skruva bort spjällhuset och göra rent det OBS! lossa inte kabeln som sitter på spjällhuset!!!
Dessa spjällhus sitter på bla lambogini :D
Jag har en 2005:a Mustan GT och vid ca 6000mil så gjick den riktigt illa men efter en snabb rengöning så går den som ett skott. så det är inte bara på volvo som det spökar.
Förr så hade man en gasvajer så då märktes det inte så mycket om det blev lite skit bakom spjället
Provocative skrev:Har läst massor om dessa spjällhus här. Har då kommit fram till att det finns två modeller till min -01. Den gula etiketten som då är Spagetti (Ja jag kan inte namnet på den) och sedan den vita från Bosch.
...
Det är ju fel, vilket tidigare inlägg gjort klart. Det lite lustiga i sammanhanget är att jag igår svarade i en annan tråd i denna V70N-kategori som också felaktigt trodde att gul etikett är Magneti Marelli (eller spagetti i folkmun), och vit = Bosch. Råkar det vara lite felaktig info i trådar om gasspjäll i denna kategori? När jag hade problem med gasspjället och plöjde rätt många trådar så var det mest i V70(97-00)-kategorin, där fanns ganska mycket, och inget direkt felaktigt.
Bara en liten notering, kanske läge för någon klistrad info om gasspjälls-problemet.

Och ett tips till TS, plöj trådar om gasspjäll i V70(97-00)-kategorin om du behöver mer info.
Martinmat skrev:Du har org spagetti, hade det varit utbytt skulle duhaft gul etikett men Bosch kom först på senare modeller, du kommer alltid få ha spagetti bara att om du byter till den gula så är det bättre spagetti 
Efter vad jag läst så måste min Spagetti vara ett unikum eftersom den snart gått 20K :D
Provocative skrev:
Martinmat skrev:Du har org spagetti, hade det varit utbytt skulle duhaft gul etikett men Bosch kom först på senare modeller, du kommer alltid få ha spagetti bara att om du byter till den gula så är det bättre spagetti 
Efter vad jag läst så måste min Spagetti vara ett unikum eftersom den snart gått 20K :D
Nej mitt har gått över 22000 grejen är att man skall inte koka spagettin för då blir den mjuk :wink:
Tror att det bytts massor av spjäll i onödan då det första råd man får är " tanka ny programvara sedan byt spjäll" mm mm
Att göra rent SP-Huset är ett riktigt skitjobb på en turbo och då har säkert många tänkt att " lika bra att byta ut det om de ändå skall lägga ner så mycket arbete" "Lika bra" Lika bra som vad då? Byt aldrig ut något som du inte vet är trasigt om du kan undvika det. Det är däför detta forum finns.
Jag misstänker att det finns två felsympton på dessa gasspjäll. Det allvarliga är när potentiometrarna blir utslitna och bilen börjar rycka och hålla på vid jämn gas. Det andra är att tomgången svajar till precis vid start och när man stannar i en korsning, men sedan stabiliserar sig. Jag hade lite problem med att motorn, precis efter start med AC på, gick ner till 400rpm och hela bilen skakade till. Gjorde rent spjället och nu är tomgången helt perfekt. Jag har ett Magneti Marelli med vit etikett, 25000 mil (V70 2.4T -99).

Anledningen till att spjället kan strula när det är skitigt måste bero på att de värdena som satts i mjukvaran förutsätter att spjället är rent, så när det är skit i vägen så kommer mindre luft igenom spjället än vad styrenheten tänkt och varvtalet sjunker vilket ger upphov till det problemet som jag hade. Sen kan man säkert ha en kombination av problemen och då kanske det inte räcker med en rengöring.

Före
Bild

Efter
Bild

La spjället på insuget vid rengöringen så man slapp montera bort staget till startmotorn där kabeln är dragen bakom.
Bild
Senast redigerad av 1 SubMarine, redigerad totalt 0 gånger.
Baksida, jag har sett det några ggr det är av den anledningen som man inte kan göra rent spjället trån andra hållet eller ens ana hur djävligt det kan se ut på andra sidan... "U-båten" har rätt i sina övriga analyser

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]