Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erikeriksson
Hej, vilken olja är bäst för manuell växellåda till 240.

Har en 240, 1988 med 5 växlad låda, 18 000 mil.

Har prövat både ATF olja och syntetisk motorolja, har haft bilen sedan ny men aldrig tyckt att den funkar 100%. Är ibland tungväxlad, kan också "skorra" vid nedväxling från 4an till 3an.

Tycker också att 740 är mer lättväxlad generellt än 240 hur kan det komma sig när det är samma låda?

Alla tipps mottages tacksamt.
av Dannemannen
Har inte koll på vilken olja jag brukar använda. Men jag får känslan av att det känns väldigt mjukt och fint i lådan de första 10 milen efter byte men sen är det tillbaka till "det gamla vanliga" igen.
Användarvisningsbild
av Hasse63
Du har en M47 vad jag förstår och jag hade volvos "bästa" olja imin men den rasade ändå. Är det M46 så har jag 5-50 helsyntet och det funkar kalas i min nu.

Har du provat att lossa vxl-damasken och lossa de två skruvar som finns där och sen smörja upp kulan. det brukar bli torrt där och kan göra att spaken käns trög :wink:
av erikeriksson
Hej igen, vad menas med volvos "bästa" olja.

Kulan vid växespaken ska den smörjas med fett eller kan man droppa på lite (motor)olja.

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]

Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]