Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo245r
Hejsan

Jag har en volvo 360 folkracebil som jag ska bygga med växellådan fram med 240 drivlina och bakaxel?

Hur pass avancerat det?

Behöver man skära sönder i karossen?

Hur blir väghållningen efter?

MVH Mathias Larsson:)
Jag får av din beskrivning inte helt klart för mig om du skall ha drivning fram eller bak, skall du vända på motorn så att växellådan hamnar framför motorn?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av erikn
Jag hade en 345:a en gång, vi bytte koppling på den. Växellådan sitter fast i chassit bak på den, bakaxeln gör en böj runt växellådan och det är drivaxlar direkt från växellåda till bakhjul. När han skriver växellåda fram så antar jag att han menar det klassiska montaget, växellåda fäst i motorn.

Jag tror att detär rätt stora modifieringar, det finns ju ingen plats för växellådan där fram som det ser ut, det är ju bara en kardantunnel.
av Volvo245r
gnestakalle skrev:Jag får av din beskrivning inte helt klart för mig om du skall ha drivning fram eller bak, skall du vända på motorn så att växellådan hamnar framför motorn?

Mvh GK

Jag ska ha drivningen bak med 240 bakaxel bak med växellådan fram:)
Jag tror nog att du måste bygga om karossen och chassiet en hel del men gör ett försök och tala sen om för oss hur det gick.

Mvh GK
av Rådlös
Det beror väl lite på vilken motor det har varit från början. Det fanns som bekant 1,4 liters (1,6 l ?) Renault-motorer i 340. Där passar nog inte en "rödblock" utan vidare. Men på senare år fanns det ju med rödblocksmotorerna och då är ju motorblocken (i stort sett) identiska på alla varianterna.
Läs här för att reda ut modellerna och motorvarianterna: http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_340

Rödblock: Volvos motorer B19, B200, B21, B23, B230, med alla tilläggsbeteckningar som anger bl.a bränslesystem. (Fanns det fler varianter? Någon "kalenderbitare" vet säkert mer)
av Rådlös
OK! Du vill alltså behålla 240-in, men med en ersättningsmotor? Jag tolkade det tvärtom.
Motorfästen bör ju stämma, men jag är inte helsäker på hur det ser ut efter kopplingen. I 340 har du ju växellådan i bakaxeln. Det kanske föder problem och gråa hår? Och även motorstyrningen med yttre enheter kanske inte stämmer alls. Jag är ganska säker på att det inte är samma system i dom båda bilarna. Det kan bli ett evighetsjobb innan du får ordning på det.
Sedan är det ju också så att Bilprovningen har åsikter om detta. Kolla upp med dom först av allt.
Det kanske är enklare för dig att leta upp en B230 F i gott skick i stället.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Sommaren har gått och nu har jag även b[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]