Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kalepe
745GL med 230F motor 1990 års modell.
Motorn går ojämnt både på tomgång och högre varv och ger rök i avgaserna.
Normalt inga felkoder men ibland 1-3-2 vilket indikerar hög/låg batt.spänning.
Vi (min granne och jag) har kollat "allt". Ny lambdasond, ny luftmassemätare, nya tändstift, kollat temp.givare (ok värden), rengjort tomgångsmotor, rengjort gasspjäll, kollat gasspjällskont
Temp.givaren kollade vi vid styrboxarna så kablaget är ok
Kört alla diagnostester u.a Kollat jordpunkter enl. tips i andra trådar
Batteri ok inkl. laddningen
Det vi inte gjort är 1/ kollat spridarna (vet ej hur man gör) 2/ tändinställningen

Det finns ju flera givare ex.vis knackn.sensorn Ohm-mässigt har den oändligt motstånd men det var vid urkopplat batteri och styrbox
Andra givare har vi dålig koll på

Vad skall vi ta oss till. Motorn är lättstartad, normalt drag men den ryker som bara den ...

Hoppas vi får goda råd

Alf o Lennart
av kalepe
Svart, sotiga Det verkar som motorn får för mycket bränsle. Jag undrar (vet ej hur insprutaren fungerar) men kan en av insprutarna läcka dvs spruta in bränsle även när den borde vara stängd?

Tack för ditt intresse

Lennart
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kontrollera Luftmassemätaren, den kan vara boven.

Mvh GK
av tuxedo
Kanske felaktigt bränsletryck.
Skall vara 3 kg/cm² (över atmosfärstrycket).

Uttag för tryckkontroll finns på spridarröret.

//tuxedo
av kalepe
Tack för tipsen. Luftmassemätaren var trasig så den är ersatt med ny. Om den fungerar som den ska vet man ju inte men det ger ingen felkod.

Bränsletrycket kan vara värt att kolla. Vi har en mätare för komprission, kanse den går att använda. Hur kollar man insprutarna, om de öppnar och sluter som de ska. Kan man kolla med trycklyft och batterispänning ???
av tuxedo
"Vi har en mätare för komprission, kanse den går att använda."

Annars går det kanske att använda en däcktrycksmanometer.
Det är ju samma sorts ventil som till däcken.
Huvudsaken är att den visar rätt.

Men var mycket försiktig med att det kan spruta bensin på sidan om.
Ha en brandsläckare tillhands.
Bäst är om du kan få tag i en manometer som du kan skruva fast i ventilen för att undvika läckage.

//tuxedo
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Lokalisera testdosan vid vänster fjäderbenstorn. Lyft locket och sätt pluggen, som sitter på plastbandet, i uttag 2. Vrid tändningsnyckeln till tändläge, OBS starta ej motorn.
Tryck ner knapper som sitter bredvid LED:en 3 gånger en dryg sekund per nedtryckning.
Du skall nu vara uppmärksam och lyssna efter följande i nämnd ordning.

Elkylfläkt halvfart
Elkylfläkt helfart
Insprutningsventilerna
Tomgångsventilen
Magnetventilen för kolfiltret (kolkanistern)
Kallstartventilen

Mvh GK
av kalepe
Tuxedo och GK Tack för tips.
Min modell 745GL -90 med 230F har dessvärre inget uttag för bränsletrycksmätning.
Det verkar ju som motorn får för mycket bränsle (eller för litet luft !) så trycket borde väl vara tillräckligt
Vi har kört alla diagnostester och även om vi inte har exakt de tester du nämner med 3-tryckningar så tickar det med rätt frekvens både i insprutare och tomgångsventilen.
Kallstartsventil och ventil vid kolfilter vete tusan om vi har, måste kolla.
Oftast har vi 1-1-1 vid test men ibland kommer 1-3-2 (för låg batt.sp)
Återkommer med resultat senare
Lennart
av Pedersen
Låter som den suger luft någonstans, kolla igenom ALL kablage under huven. Hade samma problem och det var en liten jäkla (vit) vacum slang som hade hoppat av och ställde till med problem för mig så in i helvete !

/Mvh Pedersen
Hastihetsmätare.

Detta tycks vara ett ganska vanligt fel på v[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Hej, sitter och tänker beställa nya f&[…]

Vid sådana här tillfälle kan jag g[…]

Hej, köpte en billig bil till grabben som f&o[…]