Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvodennis
hej, har problem med min volvo 945 -96
den är chippad både bränsle och tändning (jag som chippat) och hemmabyggt 3tum avgassystem.
har problem med att de blir jätte mycket tryck i kylaren, har bytt vattenpump och kylare. och inte längesen ja bytte toppapackningen. har sköljt igenom värmepaketet med lite vatten för att kolla så där inte va nått stopp där och de va de inte. har även kollat termostaten för ett tagsen och den öppnade som den skulle.

så till min fråga, kan det vara så att toppackningen gett sej igen? den går som den ska, men går lite hackigt när den är kall, (har kanske inte med detta roblemet att göra)

Mvh Dennis
tacksam för snabba svar
av rd350
Förmodligen får du vatten på stiften när den är kall, koppla bort impulsgivaren och kör på starten, av med stiften och kolla om du har vatten på dem (när den stått med "tryck" över natten.)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Var det första gången du bytte toppackning? Gjorde du rent packningsytorna ordentligt innan du satte dit den nya packningen. Kontrollerade du att bultarna var i god kondition och drog du bultarna i korrekt ordning samt med rätt moment?
Vilken motor har du i din bil?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Hur märker du att det blir högt tryck? Man skall komma ihåg att det normalt är övertryck i kylsystemet för att kylvätskans kokpunkt skall höjas. Det finns en säkerhetsventil i expansionskärlets lock och på locket står vid vilket tryck denna ventil skall öppna.

Mvh GK

Idag skrev jag kontrakt på en "ny"[…]

Jag kan återkoppla lite nu. Jag startade tr&[…]

Slangar v70

Slangen med fläta går väl till map[…]

Maskintvätt vet inte mina bilar heller vad de[…]