Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kave
Gott. Menar ni att munstyckena går varma hela året om? Ingen termostat eller så?
Har det stor effekt? Mina munstycken fryser igen vid 3 plusgrader och går inte att använda så det hade varit en väldigt bra trafiksäkerhetshöjande åtgärd.
av Cox
3 plusgrader ?? du har inte funderat på en bättre spolartvätska ?
Har för mig att det regleras med ute tempen så dom går inte varma året runt
Användarvisningsbild
av Camel
Matning sker hela tiden i tändningsläge II från befintligt relä via säkring F21 i elcentralen i motorrummet. Strömförbrukningen hos de eluppvärmda spolarmunstyckena på min bil vid +15 utetemp är totalt ca 0,4 A för båda munstyckena direkt vid tillslag och sjunker sedan för att efter någon minut hamna på ca 0,25 A. Det innebär en eleffekt av ca 1,5 - 2,5 Watt per munstycke. Resistansen verkar variera med hur varma elementen blir dvs effekten kan mycket väl påverkas av omgivande temperatur. Jämför t.ex. med sk. självreglerande värmekabel. Jag ska följa upp med en mätning av munstyckenas elförbrukning vid sträng kyla till vintern för att se om denna teori är riktig.
Användarvisningsbild
av kave
Cox skrev:3 plusgrader ?? du har inte funderat på en bättre spolartvätska ?
Har för mig att det regleras med ute tempen så dom går inte varma året runt
I fart har du kyleffekten också så i ex 120km/h så är det betydligt kallare.
Jag kör med statoils färdigblandade.
Användarvisningsbild
av Camel
Några punkter i ämnet:

1. Eluppvärmningen av spolarmunstyckena matas hela tiden med 12 Volt i tändläge II.

2. Ingen ytterligare styrning från CEM eller annan modul finns.

3. Strömförbrukningen är högre kort efter tillslag och sjunker efterhand som elementen blir varmare (provat på min bil).

4. Vid +15 utetemp är eleffekten mindre än 2 Watt per munstycke efter en stunds inkoppling (provat på min bil). En effekt av 2 Watt skulle sannolikt vara otillräckligt för att uppnå verkan i låga vintertemperaturer. Eleffekten borde vara högre i kallare väder.

5. I instruktionsboken står följande: "Spolmunstyckena värms automatiskt vid kyla
för att förhindra att spolarvätskan fryser fast."

Av detta är kan man dra slutsatsen att elementen i viss mån är självreglerande. När det blir kallare kommer jag att göra ny mätning och troligen kommer elementen att ge mer effekt då eftersom de kyls mer av omgivningen. Precis som apersson850 skriver kallas sådan karakteristik för PTC.

Jag provkörde och provsatt en hel hög […]

Solenoid b4b

Glapp kan vara så enkelt som en dålig […]

XC60 T8 Polestar Engineered MY21 och nyare har en […]

Kod: ECM-720A Definition: Startspärrkommunika[…]