Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cox
Både och skulle jag vilja säga, när en awd släpper så gör det rejält :D
Användarvisningsbild
av Variosboy
Varför jag undrar är för att jag i vintras vid ett flertal tillfällen när jag blev omkörd av 4WD-bilar reflekterade över att dom liksom ålade sig fram en smula. De värsta var Passaterna som man nästan var rädd att dom skulle få sladd för att det gick över vägen kors å tvärs. Någon mer som iaktagit detta??
Användarvisningsbild
av apersson850
Kan man väja bättre för att man har fyrhjulsdrift? I krisiga lägen brukar man frikoppla när man ska väja, och då spelar det ingen roll hur många hjul som driver. Eller hur menar du?

Det jag kan tänka mig är att det är mindre risk att få framvagnssläpp, eftersom drivningen fördelas över fler hjul. Men då väjer man ju inte, då gasar man för att accelerera.

Att det sen är lättare att komma iväg när det är halt är förstås självklart.

Volvo skriver i sina broschyrer att man har nytta av HDC när man ska dra upp en båtsläp uppför en slipprig sjösättningsramp. Hur trovärdigt ett sånt dokument är kan förstås diskuteras, men om vi nu leker med tanken att det är korrekt, så kan jag inte begripa hur det skulle hjälpa uppför, om det inte vore så att fyrhjulsdriften kopplas in redan från start.
Dessutom framgår det klart av Haldex tekniska information att den version av Haldexkoppling som sitter i dagens Volvobilar har kapacitet att låsa kopplingen helt vid start, och sen släppa igen om ingen slirning detekteras, så att man undviker att det börjar slira från början. Men det är ju upp till varje Haldexkund (läs biltillverkare) att använda kopplingen så som de själva vill.
av Cox
Japp jag har sett samma fenomen, antar att dom bilarna ligger på gränsen vad bilen klarar. Lite snabbare med dessa kärror och dom spinner av vägen, det är det jag menar med både och att en awd kan vara säkrare men ändå totalt livsfarlig. Men syven om sist är det högerfoten som avgör utgången, samt vad som sitter innanför pannbenet :D
Användarvisningsbild
av Variosboy
Jag brukar sällan ligga nära vare sig min eller bilens gräns, och de gånger jag upplevt detta har bilarna som kört om också varit lugna i sin framfart även om de kört snabbare än mig.
av Cox
Variosboy skrev:Jag brukar sällan ligga nära vare sig min eller bilens gräns, och de gånger jag upplevt detta har bilarna som kört om också varit lugna i sin framfart även om de kört snabbare än mig.
Nu menade jag inte att du buskör :D utan att den omkörande bilen som fladdrar omkring ligger nog farligt nära vad den klarar innan det snurrar runt
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är ju ett faktum att axlar som driver har sämre sidostabilitet.
Friktionen per hjul är densamma. Det är bara en fråga om vad man använder den till.

Men om man ligger nära att den enda drivande axeln släpper taget, då är det förstås bättre att fördela drivningen på fler hjul. Då behöver inte några hjul ligga väldigt nära att släppa, utan alla kan använda halva friktionen till drivning, halva till styrning.
Om man då använder detta grepp till att öka pådraget och/eller farten, så att varje drivet hjul återigen ligger nära att släppa i sidled, då har man ju inget hjul alls kvar med något sidogrepp i reserv. Det är väl därför det skrevs ovan att när en allhjulsdriven bil släpper, då släpper det rejält.
Jag har inte haft någon Haldexbil tidigare, men jag har kört diverse fordon med drivning på två, fyra eller sex hjul, eller med band, och spärrar i alla upptänkliga differentialer, och de har alla haft det gemensamt att de blir lite håriga när de börjar glida i sidled.
av plamek
Köp AWD. Känns det efter några år onödigt får väl nästa bilköp bli tvåhjulsdrivet. Men då har du personlig erfarenhet av AWD för just ditt bilbehov.
av Enzo
Jag tycker AWD-bilar är mycket stabilare vid kursförändringar, t.ex. över modd och liknande, över mittsträngar och så.

Men säg så här, om inte fyrhjulsdrift var bättre så skulle väl knappast rallykillarna åka snabbare med det, eller hur? ;) Det handlar ju inte enbart om bättre acceleration. Med enbart framhjulsdrift så kan ju drivhjulen tendera att släppa i kurvor, vilket medför understyrning när då kraften fördelas bakåt så har de chans att återfå greppet. Visst, du kan släppa gasen, frikoppla, men hur många gör det lika snabbt (efter ett bråkdels varv) som AWDn och då tappar man dessutom momentet framåt.

Kort sagt, körningen blir mer avslappnad helt enkelt, men det blir ju farligt om man använder marginalen till att öka hastigheten, så så länge man kör som vanligt blir färden helt enkelt tryggare med fyrhjulsdrift.

apersson850 skrev:Kan man väja bättre för att man har fyrhjulsdrift? I krisiga lägen brukar man frikoppla när man ska väja, och då spelar det ingen roll hur många hjul som driver. Eller hur menar du?

Det jag kan tänka mig är att det är mindre risk att få framvagnssläpp, eftersom drivningen fördelas över fler hjul. Men då väjer man ju inte, då gasar man för att accelerera.

Att det sen är lättare att komma iväg när det är halt är förstås självklart.

Volvo skriver i sina broschyrer att man har nytta av HDC när man ska dra upp en båtsläp uppför en slipprig sjösättningsramp. Hur trovärdigt ett sånt dokument är kan förstås diskuteras, men om vi nu leker med tanken att det är korrekt, så kan jag inte begripa hur det skulle hjälpa uppför, om det inte vore så att fyrhjulsdriften kopplas in redan från start.
Dessutom framgår det klart av Haldex tekniska information att den version av Haldexkoppling som sitter i dagens Volvobilar har kapacitet att låsa kopplingen helt vid start, och sen släppa igen om ingen slirning detekteras, så att man undviker att det börjar slira från början. Men det är ju upp till varje Haldexkund (läs biltillverkare) att använda kopplingen så som de själva vill.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Cox skrev:
Variosboy skrev:Jag brukar sällan ligga nära vare sig min eller bilens gräns, och de gånger jag upplevt detta har bilarna som kört om också varit lugna i sin framfart även om de kört snabbare än mig.
Nu menade jag inte att du buskör :D utan att den omkörande bilen som fladdrar omkring ligger nog farligt nära vad den klarar innan det snurrar runt
Trodde inte att du trodde det heller! :D

Ville mest klargöra för andra i tråden att det handlar om moderata hastigheter!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]