Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Heedlund
Hej! Jag har pendlande tomgång på min v70, som leder till att lambda lampan börjar lysa. Låter som den misständer lite. Saker som är bytta: luftfilter, tändstift, fördellarlock, rotor, plus att jag rengjort luftmassemätaren. Tror det kan vara luftmassemätaren som spökar ändå, kan man på nåt vis kontrollera att det är den som är slut?

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Det första du bör göra är att kontrollera att alla luftslangar samt vakuumslangar är hela och inte läcker. Du bör även kontrollera att det inte finns läckor vid insugspackningen, kolla även under insuget. Man kan använda startgas som då sprutas runt slangarna, om tomgången går upp så har du hittat en läcka.

Mvh GK
av Raptor50
Hade samma fel på min..
Jag fick byta grenrör då det var en spricka i det.. Och det var efter LMM var bytt för att tästa om det kunde vara felet.
Men behöver inte vara grenröret som är fel på.. En liten läcka på pakningarna kan också göra att du får samma fel..
Användarvisningsbild
av gnestakalle
En läcka i avgassystemet före katalysatorn gör att lambdan vid katten får "spader" vilket tänder miljölampan (Lambdalampan) och kan ge de symptom du nämner. Bör undersökar per omgående då katten kan må dåligt av en icke korrekt fungerande Lambda. En bra ide är att ta ut felkoder då detta kan ge nyttig info.

Mvh GK
av Heedlund
Har inte fått ordning på detta problem än. Den har även misstänt på alla cylindrar. Har testat med ny lmm, utan framgång. Kan det ha nåt med tomgångsmotorn att göra? Tacksam för tips.
mvh
av *pettson*
Pendlingen kan ha med det att göra, men det ska den inte misstända för. Misständer den och detekterar det så finns det andra fel.
av Heedlund
Tack för snabbt svar. Ska ta o rengöra den då och se om tomgången blir bättre. Vad beror då misständningen på? Jag har ju bytt det som står ovan.
mvh

Bara två viktiga detaljer om den videolä[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Att spola ur med diverse medel kan hjälpa en […]

Bromsrör höger fram

Nu är bilen ihopskruvad. Var till Mekonomen m[…]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]