Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
SubMarine skrev:
stooges skrev:Kan bara lägga till att är det biltemabelägg så älskar dom att skrika. Byt leverantör.. :wink:
Eller så inser man att biltemabeläggen saknar antiskrikshims och köper till sådana när man handlar beläggen :)
Dom säljer dessutom shims med både färdig form och att klippa själv..

Sen stooges är det så att alla tillverkare av belägg får det här problemet. Det är ett samspel mellan din bils delar och det du köper. Det betyder att grannens bil inte måste skrika trots att ni handlat på samma ställe och beläggen är ifrån samma batch med friktionsmaterial. Volvo har i många år haft servicemeddelande på skrikande bromsar trots sina *exellenta orginal kvalitetsbelägg* just därför. Det finns även meddelanden om okbyte till speciella ok i annat utförande med en annan gjutning för att bli av med problemet. Opel bytte vi ok på till speciella med svängningsdämpare på när det gällde vissa modeller. Problemet i sej är inte så skitenkelt som att handla sina belägg nån annanstans för dubbla priset.
Problemen blir inte mindre när 8 eller fler... av 10 bilägare inte har en aning om hur inkörning av belägg och skivor ska utföras Dom flesta vet inte ens att det måste utföras.
av Uthil
Ok men vad tycker du, köpa från en annan tillverkare, eller hos Volvo, lite tips innan man far och handlar.

Ps: Du är grym "Pettson"
av *pettson*
Uthil skrev:Ok men vad tycker du, köpa från en annan tillverkare, eller hos Volvo, lite tips innan man far och handlar.

Ps: Du är grym "Pettson"
För mej får du handla precis vart du vill. För min egen del har jag just nu dom belägg som klagats på i parti och minut från skruvat (det har klagats på att dom skriker nåt fruktansvärt, men dom har inte sagt ett pip sen dom kördes in hos mej). Dom kommer dock att ersättas av belägg från autoexperten som ligger hemma då jag inte riktigt trots ordentlig inkörning har det där sista suget i bromsen när dom blir ordentligt varma efter inspirerad körning, mitt problem beror på slitsade skivor (biltemas det med....) Dom går inte bra ihop med just skruvats belägg och inspirerad körning.
Kör man standardbil på standard sätt och har standard skivor, samt att man tål att tvätta fälgarna då och då. Ja då kan man likagärna köpa biltemas. Kör in beläggen genom att bromsa mjukt dom första ca 30 milen. Bromsar du lite hårdare, vilket kan vara befogat ibland, så se till att bromsarna får kallna ordentligt innan du stannar helt, kom ihåg att du har reducerad bromsförmåga dom första milen med nya klossar. Bromsa gradvis in så dom får jobba mer och mer efter dom där 30 milen. Sen kan man med fördel se till att bromsa så hårt att ABS systemet går i en gång per vecka (se till att inte vara mitt i trafiken) så håller det tyst och bromsen tar som den ska.
av Uthil
Tja!

Ska byta dessa skrikplattor idag, köpte ett par på mekonomen och biltema ska se vilka som då verkligen fungerar.
av Uthil
Tja!

Har bytt de gamla stålplattorna mot biltemas gummiplattor, och skriket har försvunnit, ett tag, men kommer tillbaka, men den skriker inte riktigt lika högt, väldigt svagt, så det är bättre än de förra. Så man kan väl säga att det är halvlöst, Ska bes på fredag, och de har inte sagt något tidigare om skrikande bromsar, bara de tar bra och får bra b-värden.
av Uthil
Tja igen!
Åkte till morsan på eftermiddagen, och helt plötsligt när jag bromsade lite grann, och nu låter det som ett godståg med hundra vagnar, helt olidligt,

Kan det var skivorna som börjar ta slut, tyckte att dessa va lite slitna när jag rev ner oken och satt på nya plattor.
av *pettson*
Uthil skrev:Tja igen!
Åkte till morsan på eftermiddagen, och helt plötsligt när jag bromsade lite grann, och nu låter det som ett godståg med hundra vagnar, helt olidligt,

Kan det var skivorna som börjar ta slut, tyckte att dessa va lite slitna när jag rev ner oken och satt på nya plattor.
Eftersom skillnaden mellan okej skivor och utslitna skivor går vid 1mm slitage per sida på skivorna så kan det säkert vara som så att dina skivor är utanför tolerans.
Tyvärr tror dom flesta att skivorna är slut när dom verkligen ser slut ut visuellt. Alltså långt efter det att skivorna egentligen är förbrukade.
Om du nu monterat nya belägg på ett par visuellt slitna skivor så kan du tyvärr få diverse konstiga ljud.
Det som är ännu tråkigare är att beläggen är nu förbrukade och du måste köpa nya belägg igen när du skaffar nya skivor.
av Uthil
Hejsan! Var på besiktningen idag, och den gick sådär, fram så bromsar den bra enligt bes mannen, och det gör inte något att det tjuter lite ibland, men handbromsen tog lite grann, och det sa han att det gör inget, eftersom man aldrig använder handbromsen på en automat, eller väldigt sällan iallafall. men bak så bromsar den väldigt ojämt, det verkar som oken inte riktigt släpper ordentligt, han rek att motionera oken, så de släpper ordentligt, för att sedan ta bra, läckande grenrör fick jag en 2 på, men det visste jag, så ett nytt ska handlas in, men sen har vi fästen som håller bakaxeln, eller bärarmen, måste bytas sa han, rost skadat, men var fan får jag tag i en sån, har kollat laga.se, bildelsbasen.se men hittar bara bakaxlar och bakaxelfäste

Nr 2 i bilden.
Men det är nr 1 jag behöver som har rostat sönder.
Vart kan jag få tag i den?

Bild

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]