Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hullan
Tjo!

Har en 850 96a

Jag har en fjärrdosa med en lock/unlock-knapp samt en annan grå knapp som det inte står något på.

I framrutan har jag den lilla "pyramiden" med en röd diod - den blinkar dock INTE - är detta bara en mottagare för fjärrlåset eller har jag även larm i bilen?

Har inte lyckats läsa mig till någonstans huruvida jag har larm eller inte?
Användarvisningsbild
av taxi
Dioden är solsensor till ECC och larmindikator, tror att dom finns på alla 96- och 97-or oavsett om du har larm eller inte.
Vet inte om det är det enklaste sättet, men jag skulle kolla på reläcentralen vid pedalerna och se vad som sitter på plats 210-211, sen googla artikelnumret/återkomma hit.
av hullan
Okej - fast någon ECC/AC har jag inte... har bara vanliga hederliga fläktreglage och TD.

Där står ju iofs volvo carguard i rutan sedan har jag en sådan där dosa i a-stolpen som verkar vara något med intrång genom rutan
Användarvisningsbild
av sjoling
ja det verkar ju tyda på att du har eller har suttit larm på vrålåket.
Som sagt, ta bort kåpan under ratten å stå ett getöga in bland brötet. 210-211 relät.

Du får väl testa byta batteri i dosan och sen programmera dosan till bilen, om det behövs.
Användarvisningsbild
av rüttner
det enklaste är väl att trycka på den grå knappen utan text snabbt ett antal ggr. Då går larmet på min 850 glt-97 iallafall.
av SubMarine
Du borde ha en larmsiren fastsatt på torpedväggen om du har larm.
av hullan
Ni har nog rätt - där sitter faktiskt något som kan liknas vid en siren vid torpedväggen. Trodde det var den vanliga tutan.

Följdfråga på detta - kan man enkelt koppla ur den?

Jag lider av tinnitus och skulle tycka det var väldigt jobbigt om larmet gick falskt med mig i närheten.

Det är en gammal bil som jag inte gav mycket för så jag tror jag klarar mig utan larm på den faktiskt...

Eller det blir elfel direkt om jag kopplar ur den?
Användarvisningsbild
av taxi
På min -97a fanns inget larm, bara lösa kontakter där sirenen och huvlåset ska kopplas in, så jag tror nog att du kan koppla ur den, den kan ju i alla fall inte låta när du gjort det!
av hullan
tack för ditt svar taxi!

Nej det har du ju rätt i - jag tänkte väl mer om det är så att den är "inprogrammerad" i systemet och att den liksom "ska" finnas där - och kopplar man ur den får man massa knasiga elfel i andra enheter eller någon lampa som börjar lysa i panelen.

Men det är alltså bara att rycka ur den om jag tydligt ser en kabel som går till sirenen?

Någon mer som vet?
av wexe
Bara att rycka ur den blir inga följdfel utom just att larmet går tyst om det nu skulle få för sig att lösa ut.. :-)-)
Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?