Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Christian
Nej, det dyker inte upp några felkoder eller lampor (förutom att hela instrumenttavlan tänds upp när motorn stannar, som vanligt alltså). Enda gången jag fick något felmeddelande var när motorn stod och hackade på väg att dö, då dök meddelandet "SAKTA NED ELLER VÄXLA UPP". Detta får en att tro att motorstyrningen tror att varvtalet är för högt, i själva verket låg det på ca. 4-600, men det kanske bara var en tillfällig glitch i systemet.

Bilen är f.ö. en automat. Det blir därför en del oväntade upp och nedväxlingar på "låga" varv när motorn börjar trillskas.

Jag hade faktiskt bilen på volvoverkstad för felsökning när felet yttrade sig förra gången, men de kunde inte hitta någonting, inga felkoder - nada. De rekommenderade att köra vidare och återkomma när det återkom. Jag har dessvärre inte det största förtroendet för Volvofirman på min ort av många anledningar.
Användarvisningsbild
av henka35
Hej

Nu har jag kolla upp problemet på V70in.

Det var en givare som tydligen håller koll på kamaxelläget.
Vad den heter visste han inte. Men det var iaf felet på bilen.

/Henrik
Användarvisningsbild
av CarMan
Christian skrev:Nej, det dyker inte upp några felkoder eller lampor (förutom att hela instrumenttavlan tänds upp när motorn stannar, som vanligt alltså). Enda gången jag fick något felmeddelande var när motorn stod och hackade på väg att dö, då dök meddelandet "SAKTA NED ELLER VÄXLA UPP". Detta får en att tro att motorstyrningen tror att varvtalet är för högt, i själva verket låg det på ca. 4-600, men det kanske bara var en tillfällig glitch i systemet.

Bilen är f.ö. en automat. Det blir därför en del oväntade upp och nedväxlingar på "låga" varv när motorn börjar trillskas.

Jag hade faktiskt bilen på volvoverkstad för felsökning när felet yttrade sig förra gången, men de kunde inte hitta någonting, inga felkoder - nada. De rekommenderade att köra vidare och återkomma när det återkom. Jag har dessvärre inte det största förtroendet för Volvofirman på min ort av många anledningar.
Bara för att det inte fans felkoder förra gången så betyder det inte att det inte finns några nu!

dom får väll kolla lite almäna saker som inte direkt ger några felkoder, för att toleranserna är höga.
typ MAF, eller vevhusventeleton
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CarMan skrev:
Christian skrev:Nej, det dyker inte upp några felkoder eller lampor (förutom att hela instrumenttavlan tänds upp när motorn stannar, som vanligt alltså). Enda gången jag fick något felmeddelande var när motorn stod och hackade på väg att dö, då dök meddelandet "SAKTA NED ELLER VÄXLA UPP". Detta får en att tro att motorstyrningen tror att varvtalet är för högt, i själva verket låg det på ca. 4-600, men det kanske bara var en tillfällig glitch i systemet.

Bara för att det inte fans felkoder förra gången så betyder det inte att det inte finns några nu!

dom får väll kolla lite almäna saker som inte direkt ger några felkoder, för att toleranserna är höga.
Att låta verkstaden "kolla lite allmäna saker" är ju inte så skoj om de inte har någon aning då det rullar 1000 kr/timme + material medans de fnular runt lite.
Användarvisningsbild
av CarMan
VolvoB20 skrev:
CarMan skrev:

Att låta verkstaden "kolla lite allmäna saker" är ju inte så skoj om de inte har någon aning då det rullar 1000 kr/timme + material medans de fnular runt lite.
strunta i att laga milen då.
eller laga den själv
altarativt åk till en annan verksta
den lär inte laga sig själv ialla fall.

det kanske inte är så roligt att betala dyrt för att få bilen lagad, men alternativet är ju att tåta den vara trasig...

Försök att kolla och/eller få ut f[…]

Misständningar Volvo S60 T5 2008

Spridare som legat länge, speciellt om man k&[…]

Den främre lambdasonen känner av syrehal[…]

En liten uppdatering. Slangen bytt och larmet bort[…]