Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Är påväg att inhandla en 245:a av en jobbarkompis.
Är dock ett problem med den. Den startar inte när man kör med startmotorn, boxerar du den så startar den direkt.

Några tips?
* Tänkte kolla säkringshållaren till bränslestyrningen när jag får hem bilen men fler tips mottages tacksamt :)

/ Patrik
Senast redigerad av 1 patrikpettersson, redigerad totalt 0 gånger.
av rd350
Kolla så du har "15 ström" ut från tändningslåset när du kör på starten. Vanligt att eldelen till låset bråkar.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan även vara ett jordproblem och då troligen den tjocka kabeln från batteriets minuspol till motorblocket. Du kan testa detta genom att sätta en startkabel mellan batteriets minuspol och en bra kontaktpunkt på motorn, en av lyftöglorna brukar gå bra (finns t.ex. en vid termostathuset). Kan även bero på ett dåligt batteri så att när startmotorn går runt så finns det inte ström kvar till tändningen. Finns även den möjligheten att startmotorn är defekt och drar för mycket ström.

Mvh GK
Efter att ha hört lite beskrivningar av förre ägarens egna felsök kostade jag på mig en chansning.

Han hade nämligen haft de här startproblemen och fått tipset att byta tändmodul, han köpte en ny från Biltema och monterade. Då gick inte ens bilen att boxera igång. Sen monterade han tillbaka den gamla modulen, då startade den plötsligt på startmotorn igen......bara i någon vecka dock innan problemet uppstod igen.

Jag beställde en provkörd orginalare ifrån LAGA.se och hade med mig när jag hämtade bilen. Bytte den och bilen startade och spann som en katt, startade även morgonen efter. Hoppas att den fortsätter fungera. Ska smörja upp bromsarna och sen åka in till besiktningen med den.
Nästan rostfri sånär som den förrädiska bakluckan, kanske blir en bra vinterbil....och allt detta för 1500:- :D
Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]

Felkod B5

Läste denna tråden och tyckte att det […]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]