I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mrsvetsare
:) Okej har hört om det blir flygande beskontroll och dom ser att katten är borta så kan man få HÖGA böter, stämmer det?
Tänkte isåfall försiktigt fixa en annan och kapa upp sidan av den och ta bort innehållet och svetsa ihop den lite snyggt med Tigsvetsen :D

ANG
Byt spridare. Chippa/mappa om den
vad för spriddare skall jag ha då? hur mappar+chippar jag om den då?
ev Box?
Tänkte endast byta kam typ k-kam på den "EJ toppen", sen sportluftfilter sen resten du säger. Så hur mkt tror du man får ut då? måste man ha bättre bromsar än vad som sitter på om man gör detta? dvs till besiktningen

Tack för tipset!! :D
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
Mrsvetsare skrev::) Okej har hört om det blir flygande beskontroll och dom ser att katten är borta så kan man få HÖGA böter, stämmer det?Tänkte isåfall försiktigt fixa en annan och kapa upp sidan av den och ta bort innehållet och svetsa ihop den lite snyggt med Tigsvetsen :D
Bra fråga, hört nåt sånt jag oxå, men inget säkert. Dock är det en klar fördel för att eliminera ev problem genom att trolla med TIG:en.... :wink:
Mrsvetsare skrev:ANG
Byt spridare. Chippa/mappa om den
vad för spriddare skall jag ha då? hur mappar+chippar jag om den då?
ev Box?
Tänkte endast byta kam typ k-kam på den "EJ toppen", sen sportluftfilter sen resten du säger. Så hur mkt tror du man får ut då? måste man ha bättre bromsar än vad som sitter på om man gör detta? dvs till besiktningen

Tack för tipset!! :D
Vilken årsmodell har du?
Så länge du inte gör nåt åt toppen annat än kambyte så behöver du inte byta spridare.
K-kam, sportluftfilter och bättre avgassystem (extraktor och 2,5" resten)
borde hamna kring 135-140hk.

Du ska upp rejält i effekt innan bromsar o sånt behöver bytas.
240= godkända för ca 220hk.
740= godkända för 230-240hk.
Nog för att de inte håller för riktigt bankörning, men det var ju där det...
Användarvisningsbild
av Mrsvetsare
Tack så mkt för ett bra svar
135-140 hk är väl okej
om jag tar bort katalysatorn då hur mkt mer blir det??
det är en 88a
Användarvisningsbild
av Mrsvetsare
:?: :shock: har inte katten ett ganska så stort motstånd då?
Användarvisningsbild
av Rirojej
Har hört det bara är en myt att dem stör motorn...
Användarvisningsbild
av Fastmoving?
Rirojej skrev:Har hört det bara är en myt att dem stör motorn...
Nja, nog ger katalysatorn ett märkbart motstånd för avgaserna, Bilsport mätte ju på nån bil och katen gav hälften av avgassystemets totala motstånd.
Sen kan det ju helt klart variera från bil till bil, men en knuff i rätt riktning är det ju att antingen byta till sportkat, eller rensa orginalkatten.
Användarvisningsbild
av Mrsvetsare
så kan jag räkna med ca 10 hk till då?
Användarvisningsbild
av Rirojej
I med en VX3 kam axel, extraktor genrör (stavning) 2.5 " avgas ... om du nu ska rensa en så har biltema en som man kan se igen, perfekt att rensa ;)
av GT-87
På en 88 behöver du bara ha kat. om det står i reg.beviset. Står det i reg.beviset att det är kat. på bilen behöver inte kat.en fungera men den måste sitta där. Alltså kan du utan att få problem vid bes. osv. rensa kat.en.

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]