Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V60 D5 AWD R-design el. XC60 D3 AWD Summum

V60 D5 AWD R-design, HGV-paket, Hightech-paket RTI, VOC, HP-stereo, soltak, p-sensor fram), tonade rutor, keyless
27
52%
XC60 D3 AWD Summum, HGV-paket, Hightech-paket (RTI, VOC, HP-stereo, panoramatak, p-sensor fram), keyless
25
48%
Lastar man ofta fullt (i alla fall en gång i månaden) är det inget snack. Då har man det behovet.
Användarvisningsbild
av XC60D3
apersson850 skrev:En kubikmeter luft inne i bilen väger bara drygt ett kilogram extra - det kan jag köra omkring med utan problem. Plåten som innesluter luften väger förstås lite mer.
Som dykare så måste jag bara kommentera att en kubikmeter luft faktiskt väger lite mer än "drygt 1 kg". faktiskt hela 1,293 kg :D alternativ 1,2 kg vid 20 grader.

Personligen hade jag valt XC60 alla dagar i veckan, men inte med den utrustningen som du lagt på den.
Användarvisningsbild
av kave
Huh, det låter som att xc60 är en extremt stor bil och att v70 är en riktig van eller så.
Fakta: en Golf är större inuti och erbjuder mer plats fram om man har bakvända bilstolar bak än samtliga volvobilar i sortimentet idag.
Min farsas gamla 245 och saab 900 hade mer utrymme än dagens v70 i bagagen.

Vi har med en treåring och en ettåring ofta närmast fullt bak. Ibland åker vi fem i bilen, dvs en vyxen mellan stolarna bak. Vi hade förmodligen klarat oss med en Golf också men fått lämna det mesta hemma, syskonvagn, barnstol, barncykel etc.
Jag tyckte att det rymdes några hekto inom uttrycket "drygt"... :)

När det gäller utrymme så kan jag konstatera, genom att jag snabbfixade en bagagerumsmatta till min XC70 genom att karva till en gammal från en 745:a, att det är lika brett mellan hjulhusen, 745:an var något bredare längst bak men hade också något kortare lastutrymme.

På släpet kör jag ved, flertalet gånger, men också exempelvis möbler titt och tätt, då barnen är i den åldern när det är ett jädra flyttande och ibland verktyg, stegar och liknande, till idrottsarrangemang. Det som i de sammanhangen inte passar varken på släp eller tak är exempelvis, datorer, skrivare, papper, nätverksutrustning och sånt.

För övrigt ska jag nog vara tyst, verkar det som, för det retar somliga för mycket att jag tycker att XC70 är lagom stor, i alla fall för mig.
Användarvisningsbild
av Friman
apersson850 skrev: För övrigt ska jag nog vara tyst, verkar det som, för det retar somliga för mycket att jag tycker att XC70 är lagom stor, i alla fall för mig.
Snälla Moderator jag skulle vara mycket tacksam om Ni hade vänligheten att flytta ovanstående inlägg till forumet "Volvo S80N (07-), V70 II (08-), XC70 II (08-)" där det bättre verkar höra hemma.

/Ove
av AllanB
okej jag överregerade lite kanske, har lugnat ner mig nu.
Kan bara inte fatta hur man kan använda släp så mycket men det kan man säkert, jag bor ju trots allt i storstad.
Men du funderade inte seriöst på en mercedes gl? hade jag haft pengarna hade det vart ett vettigt alternativ. Sticker sådär lagom i folks ögon oxå...

Du får gärna prata på men håll dig till ämnet och blanda inte in xc70 stup i kvarten.
Jag kryssade faktiskt i almanackan under ett år, när vi hade funderat över om hyrsläp eller eget var bäst, så det är ingen gissning att det var kopplat 50 gånger på ett år.

Jag ska inte tjata om bilmodellen jag valde (se, jag nämnde den inte ens), men däremot anser jag inte att det är en avvikelse från ämnet. Bara för att någon frågar om han ska köpa modell A eller B, behöver det ju inte innebära att jag inte kan tycka att modell C eller D hade passatännu bättre. Ungefär som du nu föreslog Mercedes GL, en variant jag inte ens tänkte på, när jag funderade på vilken fyrhjulsdriven bil jag skulle ha.
Jag var inte intresserad av SUV-stuket om det inte tillförde nåt. Därför föll XC60 (kort) och XC90 (gammalmodig) bort.
Jag kollade på Subaru, BMW, VW och någon Mercedesmodell med 4-matic, men just GL tänkte jag inte på. Var ju ändå intresserad av nåt som påminner om en personbil, men klättrar fram som en del SUV-ar. Funderade på V70 AWD, men tyckte att om jag nu ändå skulle optimera för framkomlighet kunde jag lika gärna lägga till lite högre höjd undertill.

Så om jag ställt frågan om vilken XC jag skulle ha, 60, 70 eller 90, och någon svarat att jag borde ha en Mercedes GL istället, då hade jag inte blivit arg, utan nyfiken.

Nu är det så dags, nu har jag det jag har, och får vara nöjd med den.
av XC60
Har varit "offline" ett tag och inte kunnat svara i tråden
ziaal243 skrev:Budget? Hur mkt får kärran kosta?
Operationell leasing så vi har inget tak på inköpspriset, men på månadskostnaden. XC60 blir dyrare för mig privat med tanke på att den är dyrare och därmed har högre förmånsvärde.
Friman skrev:Att be forumet hjälpa dig överkomma din beslutsångest är lika fruktlöst som att fråga oss om du ska gifta dig med din flickvän eller ej. Det är Du - och endast Du (och möjligvis din fru/sambo ) som vet vad som är bäst för Dig och din familj.

Vad jag förstår kör du en XC60 idag och kan fatta om det känns lockande att byta modell (gräset verkar alltid vara grönare...) - men om du nu inte har lidigt nämnvärt med att köra denna modell i 3 år kan jag inte se något skäl till att inte köra vidare med samma vinnande koncept, om än dock tre år nyare.
Visst har du rätt att forumet inte kan avgöra åt mig :D , frågan var mest av intresse och för att bidra till forumet samt att se de olika resonemangen. Klart kommer jag bestämma mig i slutändan utifrån mina behov och förutsättningar.

Lutar nu åt en XC60 mycket pga lite mer utrymme och den högre sittpositionen, fast den bättre prestandan i V60 D5 lockar och den är snygg i R-design...
3G släcks

De flesta SIM-kort fungerar idag på alla ope[…]

Trasig Renault Scenic

Varit ute och grejat lite idag också. Kö[…]

Vad är det för bil???

Inkörning av ny V60 T6 2026

Vi bilägare skriver 2025-05-05 följande:[…]