- mån 05 sep 2011, 20:18
Jag kryssade faktiskt i almanackan under ett år, när vi hade funderat över om hyrsläp eller eget var bäst, så det är ingen gissning att det var kopplat 50 gånger på ett år.
Jag ska inte tjata om bilmodellen jag valde (se, jag nämnde den inte ens), men däremot anser jag inte att det är en avvikelse från ämnet. Bara för att någon frågar om han ska köpa modell A eller B, behöver det ju inte innebära att jag inte kan tycka att modell C eller D hade passatännu bättre. Ungefär som du nu föreslog Mercedes GL, en variant jag inte ens tänkte på, när jag funderade på vilken fyrhjulsdriven bil jag skulle ha.
Jag var inte intresserad av SUV-stuket om det inte tillförde nåt. Därför föll XC60 (kort) och XC90 (gammalmodig) bort.
Jag kollade på Subaru, BMW, VW och någon Mercedesmodell med 4-matic, men just GL tänkte jag inte på. Var ju ändå intresserad av nåt som påminner om en personbil, men klättrar fram som en del SUV-ar. Funderade på V70 AWD, men tyckte att om jag nu ändå skulle optimera för framkomlighet kunde jag lika gärna lägga till lite högre höjd undertill.
Så om jag ställt frågan om vilken XC jag skulle ha, 60, 70 eller 90, och någon svarat att jag borde ha en Mercedes GL istället, då hade jag inte blivit arg, utan nyfiken.
Nu är det så dags, nu har jag det jag har, och får vara nöjd med den.
Anders, XC90 D5 AWD 2019.