Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stalepau
Multiremen på min XC70 D5 behagade att slå sönder kamremen som i sin tur pajjade toppen mitt på E22an för några veckor sedan.

Bilen står just nu på "nästan" märkesverstad i Kristianstad och har där fått ny servopump, multirem och ny kamrem och allt som sitter runt det. Detta var med hopp om att det skulle vara lösningen. Med allt på plats startar bilen men går väldigt dåligt. Efter kontroll visar det sig att allt i toppen är skrot.

Har fått pris på 12.000:- + moms för en fabriksrenoverad topp från Nordic i Helsingborg och jag har ännu inte tackat ja till detta. Priset givetvis utan jobb

Fråga 1: Är detta rimligt?

Fråga 2: Hur hittar jag någon som är duktig och billig som kan utföra själva bytet? Timpenningen på märkesverkstan där den står nu känns inte ok. Över 1000 kr per timme.

Jag är från Stockholm så mina känningar i området är dåliga.
Användarvisningsbild
av hollan
är du säker att det räcker med en ny topp? har ni öppnat och kollat efter för oftast och speciellt på motorväg när kamremmen smäller så blir det en ganska kraftig krock med kolv och ventil så kolvarna blir tilltryckta av ventilen och då är kolvarna adjö med = byta hela motorn
sen kan jag tycka att din nästan märkesverkstad just kan kalla sej för nästan eller inte alls märkesverkstad för vi som mekar volvo vet att ett kamremshaveri på en d5 då har det blivit minst krokiga ventiler
av stalepau
hollan skrev:är du säker att det räcker med en ny topp? har ni öppnat och kollat efter för oftast och speciellt på motorväg när kamremmen smäller så blir det en ganska kraftig krock med kolv och ventil så kolvarna blir tilltryckta av ventilen och då är kolvarna adjö med = byta hela motorn
sen kan jag tycka att din nästan märkesverkstad just kan kalla sej för nästan eller inte alls märkesverkstad för vi som mekar volvo vet att ett kamremshaveri på en d5 då har det blivit minst krokiga ventiler
Du missar lite poängen med min fråga. Jag söker alltså en bra meck som till ett rimligt pris kan ta en titt på detta och om det stämmer då även byta toppen...

Just nu har den stått still i tre veckor och inget har hänt så allt som gör att jag åtminstånde får reda på vad som behöver göras är ett framsteg...

Det är alltså inte av snålhet jag söker en bra liten meck utan jag söker någon som har tid och kan ge mig bra svar.
av oldtimersmc
stalepau skrev:
hollan skrev:är du säker att det räcker med en ny topp? har ni öppnat och kollat efter för oftast och speciellt på motorväg när kamremmen smäller så blir det en ganska kraftig krock med kolv och ventil så kolvarna blir tilltryckta av ventilen och då är kolvarna adjö med = byta hela motorn
Du missar lite poängen med min fråga. Jag söker alltså en bra meck som till ett rimligt pris kan ta en titt på detta och om det stämmer då även byta toppen...

Just nu har den stått still i tre veckor och inget har hänt så allt som gör att jag åtminstånde får reda på vad som behöver göras är ett framsteg...

Det är alltså inte av snålhet jag söker en bra liten meck utan jag söker någon som har tid och kan ge mig bra svar.
Köp en rephandbok och gör det i egen regi, då blir det fixat på en gång.
av stalepau
OlefraDanmark skrev:Hej var det på grund af servopumpen multiremmen knak ??? Hvilket miltal ???

Ja, servopumpen skar ihop, ryckte tack i remmen som gick av och fastnade i kamremmen. Men servopump, multirem och sträckare och allt sånt är bytt. Även kamrem är bytt. Felet som återstår är den trasiga toppen.
av stalepau
stalepau skrev:
OlefraDanmark skrev:Hej var det på grund af servopumpen multiremmen knak ??? Hvilket miltal ???

Ja, servopumpen skar ihop, ryckte tack i remmen som gick av och fastnade i kamremmen. Men servopump, multirem och sträckare och allt sånt är bytt. Även kamrem är bytt. Felet som återstår är den trasiga toppen.
Bilen har gått ca 28 000 mil och är från 2004.
Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]

Hej! Bränslepumpen under förarstolen slu[…]

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]

Elpriset

4850 kr för 1796 kWh i elområde 4. Korr[…]