Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LJN
Ska snart skriva kontrakt på en V60 D3 Momentum med 16" standardfäljar/däck. Och idag åker jag V70II 2009 standard med 16" hjul och jag tycker att den är en mycket tyst och komfortabel bil. Mer, sen har jag läst bla. Robert Collins åsikt om sport- resp touringchassi då han förespråkar det sistnämda. (speciellt vintertid)

Min Volvohandlare påstår att han har fel i sina påstående och att sportchassit är den bästa kompromissen. Men idag öppnar jag sista numret av Teknikens Värld och där står det i klarttext: "välj touringchassit"

Vad har ni för synpunkter, dom som testar bilar är ju inga blåbär och jag vill inte ha en stötig bil där man känner av svenska vägnätets defekter.
Och jag utgår från att väghållningen fortfarande håller hög nivå även på ett touringchassi eller?
Senast redigerad av 1 LJN, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av crumpets
Själv hade jag aldrig satt sportchassi på en dieselkombi.
Kan man öht komma längre ifrån sportigt än så? Det skulle vara en regelrätt lastbil i så fall.
av Lazy
crumpets skrev:Själv hade jag aldrig satt sportchassi på en dieselkombi.
Kan man öht komma längre ifrån sportigt än så? Det skulle vara en regelrätt lastbil i så fall.
Varför inte?
Jag är supernöjd med mitt val av sportchassi då jag kör mycket på landsväg och gillar när bilen svarar direkt på mina manövreringar och att det sen är en dieselkombi på 163hk (fantastisk motor) so what?

Har kört ca.1500 mil med min och är supernöjd.

Men kör man mycket på gropiga och dåliga vägar så kanske touringchassit är det bästa valet.
av LJN
Kanske det finns någon som har erfarenhet av skillnaden förutom vårs motorskribenter? För min magkänsla säger mig, varför skriver dom så?
Och samtidigt kan jag förstå att ingen vill skriva/medge att dom valt fel chassi? Hur många har jämfört chassimodellerna innan köp? Sen tror jag också att i stort ingen Volvohandlare har provbilar med touringchassit.
Senast redigerad av 1 LJN, redigerad totalt 0 gånger.
av Lazy
LJN skrev:Kanske det finns någon som har erfarenhet av skillnaden förrutom vårs motorskribenter? För min magkänsla säger mig, varför skriver dom så?
Och samtidigt kan jag förstå att ingen vill skriva/medge att dom valt fel chassi? Hur många har jämfört chassimodellerna innan köp? Sen tror jag också att i stort ingen Volvohandlare har provbilar med touringchassit.

/Lennart
Jag har bara kört en hyrbil s60 med touringchassi ca.70mil och upplevde den lite mer svajig och mjukare vid manövreringar, men samtidigt inte lika känslig på dåligt vägunderlag.
av svartsvart
Är det sportchassit som är standard om man inte specificerar vad man vill ha? Glömde bort att göra ett aktivt val och sedan har jag låtit det bero, känns inte som om att det är jätteskillnader.
av LJN
Ja, sportchassi är standard - touringchassi är tillval utan extra kostnad.
Användarvisningsbild
av Variosboy
crumpets skrev:Själv hade jag aldrig satt sportchassi på en dieselkombi.
Kört V60 någon gång?
Att säga att det enda som är mindre sportigt är en lastbil tyder på att du inte provkört en V60, och vilka dieselmotorer du tänker dig vet jag inte heller..

En V60 D5 med sportchassie är en ganska kul upplevelse skulle jag säga.. Men smaken är ju som baken!
av Steff 99
Man skall nog passa sig för att sätta tråkstämpel på allt bra för att det sitter en dieselmotor under huven...
På "Le Mans 24 timmars" har segraren varit diesel de senaste åren....

Tja, först och främst grått, silv[…]

V60 D4 MY15 - till verkstad

Funderar på att tillfälligt ta ur s&a[…]

HVO 100

Effektiv förbränning vet jag inte men de[…]

Det som är kvar o byta nu innan byte av styrv[…]