Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av _Rick_
Nu är toppen av bilen. tog 5h, inte så farligt. Vi bråkade med en mutter på turbon i över en timma :)

Nästan alla ventilerna har krökt sig.. räknade inte. Men troligen 12-15 st av 20 är kass.

Frågan är. Skall man byta ut ventilerna och ev ventilstyrning. Eller skall man se sig om efter en 'ny' topp?

har volvo ett utbytessystem på topparna?

Det var märken i kolvarna där de hade slagit i. vi funderar på att putsa bort de 'skarpa kanterna. Och sen på med topp/packning osv.

Är det nåt man skall tänka på?
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Nu vet jag inte hur mycket förändringar som gjorts på motorerna genom åren, men en polare körde sallad på sin 850 turbo -96, och då krökte han även ett par stakar. Kanske kan vara värt att tänka på? Tråkigt att behöva plocka isär allting ytterligare en gång... Men som sagt, det kanske är andra grejer i nu!
Användarvisningsbild
av _Rick_
uhh inte så skoj med krökta stakar.. hm nåja. vi får hoppas på det bästa..

bara toppen
av Frigge
_Rick_ skrev:Nu är toppen av bilen. tog 5h, inte så farligt. Vi bråkade med en mutter på turbon i över en timma :)

Nästan alla ventilerna har krökt sig.. räknade inte. Men troligen 12-15 st av 20 är kass.

Frågan är. Skall man byta ut ventilerna och ev ventilstyrning. Eller skall man se sig om efter en 'ny' topp?

har volvo ett utbytessystem på topparna?

Det var märken i kolvarna där de hade slagit i. vi funderar på att putsa bort de 'skarpa kanterna. Och sen på med topp/packning osv.

Är det nåt man skall tänka på?
Lämna in toppen på en motorrenoveringsfirma så dom kollar den o byter det som behövs. Risken för att kolvarna/vevstakarna är skadade är minimal då ventilerna går snett ner i förbränningsrummet= dom kröker sig lätt.

En bytes topp kostar multum,renovera den du har istället.

/fredrik
Användarvisningsbild
av _Rick_
Frigge.

Jo, tanken har slagit oss. Bett polaren (ägaren) att kolla med de lokala verkstäderna.

Vi kollade pris på alla ventilerna hos Bilia.. 7800:- för alla 20.. HEJA! :)

Ev köper vi en topp på skroten och använder den. Köpa en topp som slagit sig pga värme och sno alla ventilerna. Spelar ju ingen roll om alugodset är skevt.

Hur är det om man använder en T5 topp och använder R:ens kammar? är resten samma tro? Om man använder samma årsmodell (1998)?

Bilen är ju värd 100K så man vill ju inte lägga halva bilens värde på att renovera en topp..
_Rick_ skrev:Hejsan.

Polaren fick ras på sin V70R AWD -98 med 19000 mil i förrgår. Kamremmen har inte gått av utan den har glidit av hjulen och sågat sig ur kamremskåpan (den i plast) och tittar ut där.

Remmen byttes på Bilia GBG efter intervallen som den skulle 2003.

Iom att bilen gått 19000 så är den ju utanför all garanti. Men sånt här skall ju inte kunna hända tycker man. Sköter man tid/mil på kamremmen så skall den ju hålla.

Nåja. vi har inte lyft på toppen än. Men det lär ju vara ventilsallad..

Nån som hört talas om nåt liknande?

Hej tänkte bara säga att dom verkstäder som jag använder mig av eller har använt byter alltid spännrullen vid kamremsbyte
+ den så kallade ( vet inte vad dom kallar den nu för tiden) fläktremen bara för att sådant här inte ska inträffa som din polare råkat ut för. Så då återstår frågan Varför bilia inte gör det som standard för det är ju inga större kostander för dig som kund om dom byter rulle samtidigt med remmen.
Biggles skrev:
_Rick_ skrev:Hejsan.

Polaren fick ras på sin V70R AWD -98 med 19000 mil i förrgår. Kamremmen har inte gått av utan den har glidit av hjulen och sågat sig ur kamremskåpan (den i plast) och tittar ut där.

Remmen byttes på Bilia GBG efter intervallen som den skulle 2003.

Iom att bilen gått 19000 så är den ju utanför all garanti. Men sånt här skall ju inte kunna hända tycker man. Sköter man tid/mil på kamremmen så skall den ju hålla.

Nåja. vi har inte lyft på toppen än. Men det lär ju vara ventilsallad..

Nån som hört talas om nåt liknande?

Hej tänkte bara säga att dom verkstäder som jag använder mig av eller har använt byter alltid spännrullen vid kamremsbyte
+ den så kallade ( vet inte vad dom kallar den nu för tiden) fläktremen bara för att sådant här inte ska inträffa som din polare råkat ut för. Så då återstår frågan Varför bilia inte gör det som standard för det är ju inga större kostander för dig som kund om dom byter rulle samtidigt med remmen.

Svaret är enkelt!
99% av kunderna vill batala så lite som möjligt & förstår inte annat än slutsumman på prislappen!

vad skulle du själv välja? kamrems byte för 1600:-
eller byte för 6500:- (då intgår kamrem, vatten pump, spännrulle, brytrulle, hjälpagrigat rem & spänrulle för hjälpagrigatrmen)

Om man dervar bilen enligt Volvos instruktione så byts hjälpagrigat remmen på intervall! & det är långt innan den brister.

Risken att detta händer är ju extremt liten
jag hade hitils inte hört talas om nån spänn rule som get sig vid så lågt miltal vid 3:e eller 4:e kamrems bytet tycker jag att det är mer relavant att byta den fast den är felfri. men dom flästa går ju 60 000 mil eller så utan att haverera!

kan ju vara så att mätaren på eden nämda bilen var skruvad!

bytter remen vid 12000 mil & den har nu gått 19 000 mil ???
Användarvisningsbild
av elmuppo
Jag bjuder 20kkr för bilen!
Användarvisningsbild
av _Rick_
Carman: Bilen är inte skruvad.

Han har servat den hos Bilia Sisjön hos 'vår' Tekniker där. Efter konstens regler. 2003 hade den gått 12000 mil och då byttes remmen på servicen. Nu när den gått 19000 mil så står han där med havererad topp.

Det är väl fortfarande var 5:e år eller var 12000:- mil som en B5234T6 av 1998 års modell skall byta rem.

Remspännaren är iaf bara skrot. packningarna runt kullagret låg löst nere i kåpan. kulorna med. Remhjulen satt på sniskan.

Helras mao. Visst, det händer inte ofta. Men när det händer är det jävligt surt för kunden :) Jag tänker kräva att de byter pump och spännare när min gått 12000 mil (om jag har kvar bilen). Hellre 4000-6000 i pengar än 20 tusen senare pga ventilsallad.
Användarvisningsbild
av kenlav
Köp du ett begagnat topplock på skroten. Surfa in på http://www.bildelsbasen.se
Finns hur mycke topplock som helst, en del har priset utsatt men annars från 2.500kr och uppåt beroende på vilken topp och vad det sittar kvar på den.
Skickas mot postförskott , kommer hem efter några dagar beroende på vart du bor.
Sedan handla nya spännrullar kamrem och renoveringssats för toppen. Eventuellt slipa den topp du får hem och använda denna.
Bra mycke billigare , sedan vet du ju själv att det blir ok och kan ha glädje att åka yttligare 10.000 mil.
V60 sliter däck bak

Är i samma sits....de sliter insida bak! Ve[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

En förbränningsmotor och 3st elmotorer, […]

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]