Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jävligt trist med sånt här. Men en ångtvätt invändigt á 1200 spänn hade antagligen fixat det. Normalt sett brukar handlarna själva fixa det men den här killen verkar vilja kränga iväg bilarna så fort som möjligt.

Däremot vänder jag mig emot att det på nåt sätt skulle vara sämre bilar bara för att en bil gått som tjänstebil. Nästan alla tjänstebilar idag är förknippade med bruttolöneavdrag som drabbar föraren om andrahansvärdet är sämre än väntat. Nånstans runt 70% av bilarna som står i hallen hos aukt Volvo är tjänstebilar, och en stor del är dessutom demo och hyrbilar. Ändå rekommenderas Volvo ÅF som ett tryggt ställe att handla. Hur går det ihop om det bara är privatbilar som är välskötta?
Har man som aukutoriseradhandlare bytt in 30 bilar av samma sort, så är det väl ganska enkelt att skicka av 20 till en handlare i de djupa skogarna i Småland och man själv behåller de 10 bästa...
Det innbär väl inte att tjänste/leasingbilar är vrak, men det finns olika skick även på dessa beroende på vad de använts till...
Jag vill hävda (med ganska god inblick) att det styrs av lagersaldot + bilens årsmodell. Aukt ÅF vill inte ha gamla bilar i hallen och 3-4 år är gammalt i deras ögon.

Om det står 10 likadant specade bilar (förutom färg) i hallen så springer jag åt andra hållet. För då är de med 98% sannolikhet fd hyrbilar.
Om man har en bit att åka för att kolla bilen så kanske man skulle säga åt säljaren att framkommer det fel/skavanker när man är på plats, som det inte upplysts om på förhand - så pröjsar du mina resekostnader, oavsett om det blir köp eller ej. Det är inte mer än rätt egentligen, och det skulle kanske få fler säljare att tala ur skägget.
fast tyvärr kan inte säljare vara av den högre akademiska rangen, sälja bil till en medveten månskensbonde som jag kan dock inte vara lätt , men till månskensbonde nr 2 brevid mig kommer garaneterat vara hur lätt som helst :D
viktore skrev:Om man har en bit att åka för att kolla bilen så kanske man skulle säga åt säljaren att framkommer det fel/skavanker när man är på plats, som det inte upplysts om på förhand - så pröjsar du mina resekostnader, oavsett om det blir köp eller ej. Det är inte mer än rätt egentligen, och det skulle kanske få fler säljare att tala ur skägget.
Du kan ju alltid försöka men det kommer de aldrig gå med på.
andreas_lofgren skrev:
viktore skrev:Om man har en bit att åka för att kolla bilen så kanske man skulle säga åt säljaren att framkommer det fel/skavanker när man är på plats, som det inte upplysts om på förhand - så pröjsar du mina resekostnader, oavsett om det blir köp eller ej. Det är inte mer än rätt egentligen, och det skulle kanske få fler säljare att tala ur skägget.
Du kan ju alltid försöka men det kommer de aldrig gå med på.
Och det vet man ju först när man försökt!
Huvudsyftet är ju inte egentligen att få tillbakaka respengarna som ter sig som kaffepengar i sammanhanget. Snarare att lirka så mycket information ur säljaren som möjligt innan man själv åker långväga för att titta på bilen - och bli besviken.. troligtvis 8)

Vet själv hur det är att åka en bit för att kolla en bil som man är sugen på, för att komma fram och konstatera att den inte riktigt var i det skick som förväntades. Att komma långväga för att kolla på en bil som helt uppfyller förväntningarna måste vara närmast en utopi. :shock:
Det blir som en bekant som åkte för att titta på en bil, som såg fin ut på bilden.
Hur gammal bilden var vet jag inte, men bilen var i alla fall såpass gammal att min bekanting aldrig ens gick ur sin bil för att titta närmare på "fyndet"...

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]