Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frigge
Det jag menade var att problemen oftast ligger i hjulen,på ett eller annat sätt. Antingen i behov av en balansering men oxå orundhet i fälgar o däck. Dessa problem uppstår oftast med icke originalhjul,fel eller inga centreringsringar används. Dålig kvalitet på fälgar o däck osv.

/Fredrik
av V70_2005
Tänkte ta in bilen för ytterliggare en balansering nu i veckan. Och när jag ändå är där be dom skifta fram och bakhjul för att se om vibrationerna sitter i hjulen.

Är det någon speciell balanseringsmaskin jag ska fråga om dom har? vad kallas såna som känner av om hjulet är runt eller inte?
Användarvisningsbild
av CarMan
V70_2005 skrev:Tänkte ta in bilen för ytterliggare en balansering nu i veckan. Och när jag ändå är där be dom skifta fram och bakhjul för att se om vibrationerna sitter i hjulen.

Är det någon speciell balanseringsmaskin jag ska fråga om dom har? vad kallas såna som känner av om hjulet är runt eller inte?
Ja det är en speciel balanseringsmaskin man måste ha för att kunna mäta fälg & däck korekt när det är såna här special fal som inte blir lösta med vanlig balansering.
maskinen måste kunna simulera vögen, genom en rulle som trycker på däcket med 300kg medans balanceringen/ mätningen görs.

har dom inte denna maskin kan dom inte avgöra om det är fel på däcken/fälgen eller ej.
Användarvisningsbild
av Zilv
Har samma problem med min -05 2.5t jag upplever det inte jobbigt eftersom det är en minimal skakning men lite irriterade självklart eftersom det är en ny bil.

Har provat 16 orginal fälgar brigdestone däck, 18 masitaly fälgar med v mönstrat däck , 18 nebula splitter nya m däck , ingen skillnad om jag skiftar däck, fälg, lufttryck, problemet kvarstår !

Och det är väl ingen ide att tjata på volvo eftersom dom inte kan lösa problemet :P

Men annars är jag J#vligt nöjd med bilen.
Kvittar ju vad man än köper problem får man.
av V70_2005
Jag balanserade däcken men det blev ingen skillnad.

Jag hade redan balanserat bakdäcken och bad dom endast att balansera framdäcken samt montera bakdäcken fram och framdäcken bak för att försöka känna om det var någon orundhet i bakdäcken.

När jag hämtade bilen hade dom balanserat alla fyra däcken och inte bytt plats på fram och bakdäcken. Rätt trött på Volvos mekaniker, det är uppenbart att grundinställningen är att kunden har vanföreställningar och viktigast av allt, alltid har fel.

Ska försöka få dom att byta plats på fram och bakdäcken nu i veckan för att kunna utröna om vibrationerna beror på däcken. Är det däcken lär vibrationerna byta karaktär.

Har hört att dom på Volvo PV under utveckling av nya bilar använder ovala däck för att mäta vibrationer. Skulle inte förvåna mig om det finns en rapport som talar om en resonanspeak runt 82km/h (enligt mätaren) på Volvo V70 någonstans på Volvo.

Eller för den delen en rapport som talar om en resonanspeak med runda däck runt 82km/h.
av PeterA
*Hmm* inte bara jag som har problem då... :shock:

Har en V70 2.4 Sport Edition som nu hunnit bli 3 veckor gammal och det skakar riktigt irriterande runt 80Km/h

Har provat olika däckstryck men det har inte hjälpt och som jag misstänkte så kan det vara något annat än däcken som skapar detta.

Surt på en bil man har betalat 290 000:- *grr*

Skall bli intressant att följa denna tråden och se om någon av oss lyckas knäcka felet.

/Peter
av Frigge
Det ni upplever är nog inget fel utan mer troligt en egenskap.
Problemet är att stötdämparna leverar ojämnheten i vägen till karossen.
Detta är inte unikt för en 05:a utan har funnits genom hela P2 plattformen.
Hade det även i min V70 99:a med sportchassi och känner det även i min V70XC -01. Som ni säger så är det runt 80 det känns mest,försvinner om man kör fortare.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av CarMan
Frigge skrev:Det ni upplever är nog inget fel utan mer troligt en egenskap.
Problemet är att stötdämparna leverar ojämnheten i vägen till karossen.
Detta är inte unikt för en 05:a utan har funnits genom hela P2 plattformen.
Hade det även i min V70 99:a med sportchassi och känner det även i min V70XC -01. Som ni säger så är det runt 80 det känns mest,försvinner om man kör fortare.

/Fredrik
det vart lite tydligara när dom nya pump stolarna kom, dom förtydligar vibrationerna mer än dom gammal.
av V70_2005
Gjorde ingen skillnad med ytterliggare en däckbalansering samt att byta plats på fram och bakhjul. Dvs vibrationerna verkar inte ha ett dugg med däck eller fälg att göra.

Någon som fått ordning på detta? märkligt att inte Volvos egna mekaniker hört talas om detta när det verkar ganska vanligt förekommande.

Tror vi kanske är lite för snälla när vi kallar en sån här sak egenskap. Mercedes A-klass hade en rolig egenskap, att den välte när man svängde tvärt. Läste häromdagen att Toyota hade en egenskap som gjorde att när man stängde av passbagen för att sätta ett barn där stängdes bältessträckaren av istället...
av Hemgårn
"en egenskap"... hade en försäljare/mek sagt det till mig 3 veckor efter jag köpt en NY Volvo för 250 000kr-500 000kr hade jag krävt att få köpet hävt. Utan tvekan. Det osar idiot om ett sådant uttalande och det hör mer hemma i en Robert Gustafsson-sketch än hos en märkesverkstad.

En kvalitetsbil som kostar såpass mycket ska inte ha sådana "egenskaper". Det är ganska uppenbart. Lämna in bilen, kräv en likvärdig ersättningsbil/lånebil och hämta ut dig egen när felet är avhjälpt. Går det inte att avhjälpa? Häv köpet och köp en bil som inte innehar dessa "egenskaper".

Hoppas det löser sig!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
V90 T5 Bi-Fuel

Jag har ingen egen erfarenhet av dessa, men jag ko[…]

Stefans 968

Lackade om täckkåpan i volvos 426 silve[…]

V70 D3 2012, P241300