Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

kvantskum skrev:Nu har jag varit och servat bilen på Volvo.
De använde sig av servicedatorn och gjorde en ny omlärning av ändläget på elhissarna. Sedan dess funkar det bra.
Men det är lite svagt att det inte ska gå att göra själv som på VAG, som nämnt tidigare i tråden.
Men den möjligheten är väl borttagen för att mjölka ut mesta möjliga pengar av kunderna...
Dom (volvo ) kanske inte har insett att det kan hända .Utgå inte jämt från att allt ska handla om att mjölka pengar
Att Volvo inte skulle ha "insett" att det kan hända är en utopi.
Om de missat minst 20 års produktutveckling och utprovning så skulle det kanske varit möjligt.
Men det har de inte.
Det händer någon gång på de flesta bilar med elhissar och klämskydd.
Som sagt, VAG:s lösning på detta ibland frekventa problem är att kunden själv kan göra en "omlärning".
Men inte Volvo, där måste det göras på verkstad och med VIDA.
Mot en kostnad förstås... och vad är det då om inte mjölkning?
Smart av Volvo, men tyvärr tråkigt för kunden.
Har fått samma problem med 07a. Varit på Volvo. De klarade onte av det. Sa att klämskyddet vänder på rutan o motor måste bytas. De provade med Vida. Ska testa med att smörja.
Apropå! Klämskyddet kan vara lite irriterande ibland, när man trycker upp rutan och den inte vill gå upp utan åker ner igen och man måste trycka upp den en gång till.
På min 9-3 hade jag samma fel. Lossade minuspolen på batteriet i 15 min. Körde sedan ned hissen med knappen. Det pep till och körde sedan upp fönstret och höll inne knappen. pep till. Kan vara så att man måste nolla div databoxar innan kanske.
Hej! Jag hade/har samma fel på min S80, my -05. Åkte in till en Volvo verkstad. De kopplade upp sig och gjorde en ny teach in av positionerna. De kunde även se på felkoder att rutan tappat positionen. Tyvärr åtekom felet efter någon månad.
Det är intressant hur mitt problem började. Jag såg en annan bil av annat fabrikat där han hade rutan nere när han låste. Rutan gick upp automatiskt. Jag ville veta om jag hade samma finess. Jag provade detsamma med rutan halvvägs nere, och låste. Det blev denna positon halvägs nere som rutan återvände till efter topp.
Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]

@Wakki , Konsumentköplagens sträcker si[…]