Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Falk
Tarsiger skrev:Jag bad idag en nybilssäljare hos Bilia att kommentera det förhållandet att (fjärr-)nycklarna inte tycks särskilt pålitliga i sin funktion att ställa in stol och speglar enligt de inställningar som "gäller för nyckelbäraren". Så sa jag, för jag trodde nämligen att till varje individuell nyckel hörde bestämda, lagrade inställningar.

Han menade dock att alltihop är missförstånd pga att instruktionsboken inte lästs tillräckligt noga.

Så här sa han om funktionen. När man låser bilen med nyckeln, då lagras i nyckeln de inställningar som stol och speglar just då har - kan vara t ex de inställningar som blir efter att man tryckt på en av stolens tre siffror och som eventuellt sedan ändrats lite med de olika reglagen - och när samma nyckel senare används för att låsa upp bilen så intar stol och speglar de i nyckeln lagrade inställningarna. Tryckningar på stolens 1, 2 eller 3 leder till den motsvarande inställningskombination som lagrats i stolen och har inget att göra med vad som för tillfället finns lagrat i nyckeln.

Ligger denna beskrivning i linje med era erfarenheter av funktionen?
Om funktionen är som du beskriver "det sparas som det är just då" har vi ju med en total konstruktionsflopp att göra. Helt klart bara för Volvos ingenjörer att skriva om kravspecen och göra om göra rätt... Självklart ska det ju sparas per nyckel när man lagrar med samtidig tryckning av memory och 1, 2 eller 3 knappen. om man sedan tillfälligt ändrar t.ex. ryggstödslutningen eller en spegel och låser UTAN att först lagra ska det ju inte sparas i "nyckelminnet".

Jag måste prova vid tillfälle... Detta skulle ju kunna förklara att funktionen upplev som slumpmässig...

Både min mek och bilsäljaren (samt undertecknad) har i så fall hela tiden varit ute och cyklat...

?:-/
av pergrein
Det är väl ingen flopp... Om det är 2st som använder bilen så har man varsin nyckel. När du kommer och låser upp bilen så går stolen till ditt nyckel minne sen när du lämnar bilen och användare nr 2 kommer och låser upp och stolen går då till den nyckels minne. Med denna funktion så behöver du aldrig trycka på knapparna på stolen. Sen att nycklarna tappar minnet är ju en helt annan sak...

Jag ser då inte att denna funktion är en flopp.

Mvh
Per
av Malmstroem
Jag har en V70 -05 och en XC70 -12. Bägge med elstolar, och de fungerar bägge på samma sätt -- stolen ställer in sig på det sätt som den var när bilen senast låstes med den fjärrkontrollen.

Dock tror jag inte att det lagras i nyckeln -- men det spelar väl ingen större roll.

För mig fungerar systemet bra och enligt mina förväntningar. Oavsett vad som sparats på minnena när bilen körts med den andra nyckeln så går stolen till det läge som jag vill ha när jag öppnar dörren. Det är bra tycker jag. :wink:

Minnena på stolen använder jag om jag av någon anledning behöver köra bilen med den andra nyckeln. Då är det också säkrast att ställa tillbaka stolen innan jag låser -- annars blir min fru mindre glad (och tvärtom :oops: )
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, det är så det ska fungera, alltså att nycklarnas minnen är separata från positionerna 1, 2 och 3. Men i min XC70 2012 är de inte bara separata, de är kraftigt dementa, för det är ytterst sällan det fungerar. Då har jag ändå förstått funktionen precis som ovan, alltså att de lägen som gäller för nycklarna är helt skilda från minnespositionerna man kan kontrollera via panelen på stolen.
Användarvisningsbild
av Falk
pergrein skrev:...Jag ser då inte att denna funktion är en flopp...
Flopp... Kanske var lite hårt men en funktionsvurpa är det allt enligt min mening... 8)

För mig (och de volvofolk jag pratat med om detta tidigare) är detta inte självklart.
Jag vill iaf att den inställning som jag lagrar för mig på t.ex. knapp 3 också lagras "i min nyckel" och att hustruns (som är kortare än jag) inställning på knapp 1 lagras i hennes nyckel.
Ibland ändrar jag körställningen en smula under resans gång utan att spara i minnet och då vill jag inte att den inställningen sparas i nyckeln utan att jag lagrar den.
När jag låser upp vill jag att stolen och speglarna alltid ska gå tillbaka till den sparade inställningen för resp nyckel, inte till den position som stolen och speglarna råkade befinna sig i just när jag låste... För när något av våra barn lånar bilen får ju jag eller hustrun i så fall dras med deras konstiga inställningar... Vad ska man med nyckelminne till om man ändå måste trycka på på 123-knapparna så fort nå'n annan kört bilen... Man har ju bara två nycklar....

Fattar jag? :)
Användarvisningsbild
av Variosboy
Tycker nog att det är du som gör en tankevurpa! :wink:

Jag har min inställning på 1, frun på 2, och är det någon annan som kör bilen (oftast svågern som lånar den) så har denne minne 3 att tillgå!
Om jag eller frun då tar bilen efter svågern så innebär det ju enbart att någon av oss får trycka på "sin" knapp så är ju stolen där den ska..

Vill man sen ändra en enstaka gång när man är ute och åker så får man väl ta sig omaket att trycka på knappen nästa gång man har bilen!
Användarvisningsbild
av Falk
Tankevurpa eller inte... Om jag inte missförstått det hela så kan jag bara konstatera att vi tycker olika. 8)

Jag vill alltså ha min inställning permanent per nyckel. Samma inställning vareviga gång jag låser upp oberoende vem som kört innan.
Har jag fattat rätt? Om något av mina barn lånar bilen med min eller hustruns nyckel (finns ju "bara" två nycklar) och antingen ställer in en tillfällig inställning eller trycker på den tredje knappen och sedan låser bilen utan att "trycka tillbaks" till den inställning som borde höra till just den nyckeln så skiter det sig när jag eller hustrun öppnar. Vi blir då tvungna att hålla in våra resp knappar till speglarna och stolen rutschat klart. (Kidsen måste alltså hålla reda på vems nyckel de snott...)
Om det är så det funkar så anser jag iaf att det är feltänkt...
Vilka ungdomar kommer ihåg att ställa tillbaka till rätt inställning för rätt nyckel när man parkerat innan man låser bara för att pappa eller mamma ska åtnjuta lyxen att få sitta som vanligt.
Jag ser då bara fördelar med en funktion som parar ihop en given programmerad inställning med resp nyckel istället för den det råkade bli när man låste...

Och man ska komma ihåg att en elstol med minne (med allt annat utrusningsjox det drar med sig) inte direkt är gratis... Vore alltså bra om bilförsäljarna kunde förklara för gamla sega gubbar som mig hur det egentligen funkar. Fast fördelen med att reda ut detta är att jag ju inte för tredje gången behöver lägga x antal tiotusenlappar på elstol nästa gång jag byter bil eftersom funktionen ändå är värdelös... :mrgreen: Kanske ändå blir en i40 nästa gång... miljökombi som får dra 1800kg...

Både jag, min bilsäljare och min mek på Bilia är alltså inne på samma förvirrade spår beträffande förväntad funktion... Tre självgoda experter och alla har vi tydligen fel... :roll: :P :wink:
Användarvisningsbild
av len
Jag tycker funktionen är helt ok. Hustrun och jag har varsin nyckel och varsitt nummer (knapp menar jag, inget annat). Jag får alltid min inställning när jag öppnar. Men om hustrun glömt låsa efter sig och jag låser med min nyckel, får jag snällt trycka på 2:an. 3:an har jag när jag justerar på långresor.
Fördelen att nyckeln kommer ihåg om jag ändrat inställningen, är om du kört fram stolen något för att få plats med kyklboxen bakom. Då vill jag inte stolen ska lösa automatsäkringen när jag kommer tillbaka.
Lite om detta med att komma åt knapparna med benen: På min -99 v70 byttes knappsatsen efter något år. Det visade sig (efter mycket funderande) att när jag tog en paus och öppnade dörren, satt kvar men ut med fötterna och tog en tjuvrök, så vilade låret mot en knapp (kommer ej ihåg vilken/vilka) och automatsäkringen löste ut, återställde, löste ut under några minuter. Och det tålde inte knappsatsen.
Användarvisningsbild
av apersson850
Falk skrev:Jag vill alltså ha min inställning permanent per nyckel. Samma inställning vareviga gång jag låser upp oberoende vem som kört innan.
Hur ska du få in den inställningen i nyckeln första gången, hade du tänkt?

Men jag håller med att om det här med nyckelminne ska fungera perfekt ska man ha en nyckel per person som brukar köra bilen, och helst en till för någon tillfällig avfälling som får den äran att sitta bakom ratten.
Med tanke på vad nycklarna kostar har de nog den tanken på Volvo också...

Ni som har problem med det här, har ni keylessfunktion eller ej? Eller är det oväsentligt?
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag bad frugan gå in och ur bilen igår några gånger i följd när jag tittade på, utan att hon skulle veta varför jag tittade på. Mycket riktigt så läger hon låret rätt över knapparna när hon går ur bilen, kanske är det trots allt så att man råkar komma åt några som gör att minnet försvinner!?

/MArtin

Nej det finns ingen text eller symbol på gal[…]

Transportstyrelsen har den informationen så[…]

meddelande

Hur raderar jag gamla meddelande i centerdisplayen[…]

Hej! Har en S60 2008 Helt plötsligt tycker ja[…]