Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Marlboroman
Har en liten ratt i källaren som jg tror passar. Men det lär väl inte vara aktuellt med någon allt för liten ratt och däcken byts till bredare :D
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Bild

Fick ur panelen rätt fort. Var ju inte å mycket som höll den kvar.

Bild

Förardörren plockades av för att underlätta rostlagningen på den sidan + att ett par misstänkta rostskador behöver inspekteras närmare.

Bild

Resten av dagen gick mest åt till att skrapa asfaltsmatta.

Bild

Fick bort sidopanelen på passagerarsidan. Inga större överaskningar. Är ju en del rost tack vare saker som suttit monterade med självborrade skruvar rakt igenom plåten. Så nu börjar det närma sig på riktigt att det är dags att börja kapa och svetsa.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Bild

Det såg ju inte så farligt ut inifrån igår. Men idag efter att ha rensat bort underredsmassan ordentligt och en litren bit av balken är det ju bara att konstatera att det var värre än vad det såg ut att vara - som det alltid är med rost.

Bild

En "viss" kvantitet rost fanns onekligen i övre hörnet. Har börjat måtta lite på ett ungefär hur nya torpedsidan, plåten från a-stolpen som lär tillverkas och nya skärmbalken ska kunna samsas. Men det får bli ett uppdrag lite längre fram i tiden eftersom det är dags att börja jobba igen och då lär det inte bli många fler timmar i garaget denna vecka :( Lite synd nu när man fått upp farten.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Bild

Bara att ta i det hela igen idag. Och det innebar att fortsätta skrapa underredsmassa inför kapning och svetsning. Men nu är det värsta avklarat. Får väl se om det räcker eller om det lär skrapas bort mer.

Bild

Huven plockades av och det är ingen höjdare om man är ensam. Så när det är dags att sätta tillbaks den så ska en medhjälpare anlitas för att slippa krångel.

Bild

Något säger mig att huvgångjärnen sattes dit innan bilen fick topplacken..? :D
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Bild

Idag skulle jag ge mig på att börja kapa. Klädde in bilen i preseinning och tejpade igen hål för att hålla koll på loppor.

Bild

Börjar kapa så sakteliga. Inget speciellt egentligen, men ett stort steg för mig som aldrig hållt på med rostlagning. Mot nya erfarenheter! :D

Bild

En stund senare så var en bit borta i alla fall.

Bild

Grovkapningen fixad. Hade inte slangen till tryckluften spruckit så hade jag kunnat börja finkapa det sista för att kunna börja passa in skärmbalken.
Användarvisningsbild
av lilleman
Minns första gången jag skulle skära bort och svetsa dit den biten men det var lättare än jag trodde :lol:
tror det var 1990 jag gjorde det sist. :)

Mvh/Roger
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Bild

Idag vart det avbrott från arbetet i garaget med en tripp till Falun och nämare bestämt DAK-marknaden. Vatr väl kanske inga riktiga fynd, men en del viktiga komponenter inhandlades. Frontplåt som inte är inslagen mitt på till skillnad från den jag har. Verkar dessutom till och med kunna vara i samma färg som min..? Ett insug samt en Weber 36/36 hittades också. Har ju tillgång till dubbla 45'or. Men enkel weber kan duga i kombination med lite andra prylar för att få ihop en hyffsad "nostalgimaskin" tills vidare som inte behöver bli dyr. Gasfoten vette fasen om den kommer användas, men det är en sån där sak man lär äga och som var frän förr i tiden. 20:- va väl ingen förlust heller egentligen. Flänsad ventilkåpa i aluminium måste man ha på B18/20. Det är bara så :D
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Bild

Inga egentliga framsteg idag. Men har rotat lite i gömmorna hos farsan och plockat fram vad jag tror är ett Simons grenrör med adapter för att kunna köra med 2" avgas. Inte alls omöjligt att det hamnar på bilen sen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Som sagt var -- vi lever alla i vår egen lil[…]

Om den är väldigt sönderrostad, kan[…]

Om fabriken inte fungerade med Northvolt som ä[…]

Har nu under några laddningar märkt att[…]