Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svartsvart
zvolvo skrev:Allt hänger väl på hur man prioriterar... Vår familj på 2 vuxna och 2 tjejer på 1,5 och 3,5 år (med bakåtvända stolar Acta Graco Duoflex och BeSafe izikid i fram- och baksäte efter varandra), så ryms vi jättebra i en V60 tom med semesterpackning inkl. syskonvagn (Phil&Teds Sport). På vintersemestern lägger vi på takboxen för skidor och övrigt.

Så det går, om man vill, att rymmas bra i en V60 för en småbarnsfamilj, men man får ju fokusera på att välja rätt stolar och vagn för att maximera utrymmet och det kan göra STOR skillnad, mer än vad bilstorleken i vissa fall. Dessutom blir man bättre på att prioritera vad som är viktigt att ta med istället för att släpa med sig en massa i onödan :wink:
För oss är V70 inget alternativ då den inte faller oss i smaken varken ur design eller körglädjesperspektiv. Valet av en lätt barnvagn med kompakta mått har vi uppskattat även i många andra sammanhang då vi ofta flänger runt och hälsar på släkt över hela sverige och den alltid hänger med oavsett om vi reser med bil eller tåg.

Är man verkligen ute efter en lite mer kompakt bilmodell och det finns stolar och vagnar som fungerar ihop med utrymmena så är ju kostnaden för byte av barnvagn eller bilbarnstol försumbar i sammanhanget...eller?
Men vill man absolut ha en maffig barnvagn, tar alltid med hela prylarsenalen/klädgarderoben och hatar "tetrispackning", så får man titta efter större bil, men det är tveksamt att det ens blir rymligt i en V70/XC70 då...
Verkligen kul att höra att du tycker den funkar för en familj med två barn i bakåtvända stolar! Min uppfattning av V60n när jag beställde den absolut kommer funka med ett barn som vi har nu, och kanske även med två. Vi verkar för övrigt ha samma syn på kombinationen barn i bil, det är ju betydligt enklare och billigare att anpassa stolar och vagnar efter bilen än tvärtom.
av Amli
Det beror väldigt mycket på hur storväxt familj man har om man påstår att V60 fungerar hur bra som helst till en familj med 2 barn i bakåtvänd bilstol. Min fru skulle knappt få plats i baksätet bakom mig i en V60. Visst går det att tränga sig in men det gör det å andra sidan att göra i en VW Polo oxå.

Det blir ju en annan sak om man är typ 1.70 och frugan 1.55. Då upplevs säkert en V60 som rymlig.
av Lazy
Amli skrev:Det beror väldigt mycket på hur storväxt familj man har om man påstår att V60 fungerar hur bra som helst till en familj med 2 barn i bakåtvänd bilstol. Min fru skulle knappt få plats i baksätet bakom mig i en V60. Visst går det att tränga sig in men det gör det å andra sidan att göra i en VW Polo oxå.

Det blir ju en annan sak om man är typ 1.70 och frugan 1.55. Då upplevs säkert en V60 som rymlig.
Vi var 4st. vuxna som för 3veckor sen bilade till Köpenhamn och vi som satt i framsätet är 180 o 185cm och fruarna i baksätet är 169 o 174cm och det var ingen som satt trångt eller obekvämt, det var rymligt så räckte för oss, men det är klart om man har en körställning där man halvligger i förarsätet då kan det nog bli lite trångt bakom.
av Amli
Körde ni från Malmö då? ;-//

Skämt åtsido, V60 är på väldigt många punkter en riktigt fin och kompetent bil. Men rymlig (för bil- och storleksklassen), det är den inte och inte heller något som Volvo själva försöker göra sken av att den ska vara.

Men allt beror på vad man jämför med och vilka preferenser man har.
av Lazy
Amli skrev:Körde ni från Malmö då? ;-//

Skämt åtsido, V60 är på väldigt många punkter en riktigt fin och kompetent bil. Men rymlig (för bil- och storleksklassen), det är den inte och inte heller något som Volvo själva försöker göra sken av att den ska vara.

Men allt beror på vad man jämför med och vilka preferenser man har.
Nej resan gick från Gotland så den blev lite längre. :wink:

Yes, den är tillräckligt rymlig för mig och mina behov.
av lasbem
Det beror ju som sagt på vad man jämför med. I jämförelse med närmaste konkurrenterna är V60 likvärdig utrymmesmässigt. Jag hade en Saab 9-3 SC innan och Saaben hade kanske något större bagage men inne i kupén känns Volvon större, faktum är att det rymms mer än man tror i V60 och den är flexibel med fällning baksäte/passagerarstol.

Framstolarna är grymt sköna!
av XC60
Bra läsning även för mig, har enorm beslutsångest just nu mellan en XC60 och V60. Har ett spädbarn och bilen ska jag ha i 3 år så det kan även bli ytterligare tillökning som ska få plats.

Egentligen är det lustigt att man tänker att en V60 blir för liten när man ser tillbaka på vad ens egna föräldrar hade för bil när man själv var barn. Mina körde en 2 dörrars Saab 99 med 2 småbarn...HUR gick det till? :lol:
Användarvisningsbild
av apersson850
Man brydde sig inte så mycket om säkerheten för barnen i bilen på den tiden. In med dem bara. Det gick fint att packa en fyra-fem stycken i baksätet.
av zvolvo
Amli skrev:Det beror väldigt mycket på hur storväxt familj man har om man påstår att V60 fungerar hur bra som helst till en familj med 2 barn i bakåtvänd bilstol. Min fru skulle knappt få plats i baksätet bakom mig i en V60. Visst går det att tränga sig in men det gör det å andra sidan att göra i en VW Polo oxå.

Vill bara förtydliga att jag är 1.83 och frugan 1.70, vilket kan väl anses som medelsvenssonlängd, så inte behöver man vara kortväxta för att rymmas efter varandra i en V60.
Däremot tror jag att val av körställning påverkar benutrymmet bak mkt . Tyvärr är det rätt många som halvligger när de kör bil och då är inte ens en V70 rymlig i baksätet. Har man prövat någon form av förarutbildning utöver bilskolan, så kan jag garantera att det flesta sitter betydligt mer upprätt och närmare rätten efteråt, vilket ger många värdefulla cm benutrymme i baksätet, förutom en säkrare körställning... :wink:

BTW, så har vi en Polo -95 som andrabil, där vi tom lyckats få in 2 bakåtvända stolar efter varandra och iochmed den mer upprätta sittställningen än V60:n, så upplevs den inte jättetrång för oss sittande efter varandra. Komfortmässigt är buller/ventilationen ett större problem än sittställning/benutrymme om man skulle göra en längre resa med den.

Vill inte lura någon att tro att V60:n är stor i sin klass, utan bara dämpa hysterin lite att man måste minst ha en V70, så fort man skaffar sitt första barn. Har hört den åsikten ofta bland nyblivna föräldrar i bekantskapskretsen.
Visst, prioriterar man utrymme högt, så ska man inte välja V60, men är man av normallängd, inte släpar med sig allt, väljer familjetillbehören med omsorg, så funkar den utmärkt för en 2-barnfamilj.
av Steff 99
Tittar man och provsitter en V70 och en V60 är skillnaden i baksätet ganska liten eller säg minimal.
Den största kritiken V70 får i alla tester är just det trånga benutrymmet i baksätet.
Så jag tror inte att man väljer V60 eller V70 med tanke på baksätesutrymme.
Axelavståndet mellan V60/70 skillnaden är 3cm , tittar man på övriga mått på insidan bak så är V60 tydligen 4-5 cm bredare i axelhöjd mot V70 enligt Teknikens Värds test i senaste nummret där man jämför V50/60/70

Hur löste sig det här problemet?

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]