Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Undrar vad man får för sitt inbyte? V70 my10 2,4d man, summum, fast drag, tonade rutor. Rätt kul att se vad dagens industris bil värdering säger, med tanke på att utpris som står där inte alls är verklighet när man tittar handlarpriser. Skiljer mycket!
Många bilhandlare använder Blocket som värdemätare. Söker på din modell listar efter billigaste, drar av för sina kostnader och där har du budet/förolämpningen så under 200,000 är väl tyvärr inte otänkbart beroende på körsträckan.
Mwi skrev:Många bilhandlare använder Blocket som värdemätare. Söker på din modell listar efter billigaste, drar av för sina kostnader och där har du budet/förolämpningen så under 200,000 är väl tyvärr inte otänkbart beroende på körsträckan.
Stämmer fint. Jag jobbar extra på bilfirma och listor/autogenererat skit är i princip värdelöst. Det som gäller är att ha ett pris man kan konkurrera med på blocket, då får man se vad andra tar för kärran och sedan räkna neråt för sina påslag.

Så... Till trådskaparen: Titta på blocket, dra av nån tiotusing så har du ett inbytespris.
En jobbarkompis till mig skall eventuellt byta in sin röda V70 2,4d aut my10 r-design med 2500 mil på mätaren. Handlaren talar om för honom att denna bil får han lätt ut 265000 för, vilket säkert stämmer. Han menar att han sätter ut den för 280 så har han god marginal på prutning. Varför får man då 230 i inbyte? Liljas i Växjö har en V70 r-design för 289 med 6500 mil. Alla bilhandlare säger att det finns riv efter två och tre åriga bilar, men det verkar bara som om handlaren skall tjäna på detta riv efter bilar. Kan tillägga att Atteviks i Växjö gav ett pris på 187 tusen (ingen risk) för min V70 summum man 175 hk my10 med 6900mil. om jag skulle byta till en passat 4motion. inbytes priset skulle gälla om jag skulle fått passaten leverad idag, vilket jag inte skulle få eftersom den har en leveranstid på ett år
De bjuder självklart så lågt det går men som ändå får folk att göra affärer. Inte mer avancerat än så. 230' inbyte för en bil mer realistiskt försäljningspris 260' låter inte orimligt. Dra av 5k för rekond, kanske behövs nya framdäck 4k, sen ska bilen stå i lager ett par månader. Runt 10-15% brukar handlarna försöka ha som nettomarginal på begagnat.
187,000:- Är en förolämpning. Men att sälja en bil för 265,000 privat tror jag inte är så lätt, de som har de pengarna utan inbyte brukar vara ganska medvetna om sin makt. Så det känns mer som ett argument för att du skall beställa din nya bil av handlaren och han slipper ditt inbyte.
Att du sedan står med två bilar bryr ju sig inte han om.
Lustigt det här, när folk här på forumet ska köpa beg, då är en 2-3 år gammal bil med 8000 mil på mätaren inte ens värd 50% av nypriset. När de själva ska sälja, då ska man minsann inte ha tappat mer än 20-30%.

Jag kan väl inte vara den ende som inte får ihop det? ;)
Har ingen aning om vad som är rätt inbytespris på din bil, men jag vet att det skiljer enormt mycket mellan olika handlare!

Hade min bil ute till försäljning på blocket före sommaren då vi var i farten och skulle byta bil. Fick då ett erbjudande om 235k i inbyte. Det var med förutsättningen att vi skulle köpa en ny V60. På nya bilen fick vi dessutom en "bra" rabatt.

När vi en månad senare hade funderat lite mer på byte så besökte vi en annan handlare, som inte säljer Volvo primärt och dom ville endast bjuda 170k!

Så på en månad och mellan två handlare så skilde det alltså 65k mellan de olika buden..

Hur som helst slutade det med att vi tog bort annonsen från blocket då allt för många privatpersoner verkade tro att vi kunde tänka oss att pruta ner bilen till långt under 200k, för att inte tala om folk som bara ringde och ville prata av sig!
(Trodde jag aldrig med en bil i den prisklassen)
Så nu väntar vi in ett par inbytesförslag till så får vi se vart det bär..
jag har värderat min bil på dagens industris bil värdering och enligt deras värdering skall utpris på min bil ligga på ungefär runt 225 till 230 och så långt tycker jag att mina erbjudna 187 faktiskt skäligt, problemet är att hur många sådana bilar hittar man? man hittar någon privat annons på blocket runt 230 till 240,(hur många köper bil privat i denna prisklass? jag gör att inte iaf) verkligheten är ju snarare att utpris hos handlare ligger någon stans mellan 255 och 270 på det jag tittat, och då skall jag har betydligt mer än 187, men det är jag de. Jag har bara jämfört V70 diesel Summum bilar från 2010 års model oavsett miltal

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]