Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Soulman
Med mina efterforskningar har inte Defa något annat än en värmare för utsidan av oljetråget för motorn, och det vet jag av erfarenhet är värdelöst. Calix har värmare för kylvattnet och det funkar ju som bekant alltid bra. Hur knepigt är det att göra detta själv? tappa ur och lufta? Det elektriska är väl enkelt med plug and play, bara man hittar genomföringen till kupén.

Erfarenheter? Tips på genomföringshål till kupén? Var handlar jag grejerna till bäst pris?
av oldtimersmc
Sök på volvos hemsida där finns även en mycket bra beskrivning från vida.
Och ja det är besvärligt för du måste verkligen följa beskrivningen för i annat fall så blir kablarna för korta alt för långa och då ligger de emot och ställer till enände.
Det tog mig en arbetsdag (pga ja var noga med att kolla beskrivningarna) och jag är ganska erfaren hemma mek.
En volvo kille gör det säkert på noll tid men tar betalt för en hel dag...
av Soulman
Update.
Beställde delarna (Calix) från Skruvat.se igår och hämtat dem idag. Sjukt snabb leverans och för 29kr! På toppen av det trodde jag Mekonomen hade hyggliga priser men Skruvat var flera hundra kronor billigare. Bilia vill ha 4295kr för material och montering. Det ser inte svårare ut än att ta ett par timmar i garaget och grejerna kostar inte ens 1700kr. Valfri kupéfläkt tillkommer.
Hålet till kupén är redan klart från fabrik, intaget tänker jag sätta i panelen bredvid vänstra dimljuset. Stänkskyddet under motorn ska ner, kylslang kapas, tappa ner kylvätskan, montera värmaren, återfylla och lufta. Återkommer efter montaget.
av Soulman
Klart. Ungefär 3 timmar effektiv tid i garaget och jag är väl något över normalt händig. Nu skulle det gå på 2 timmar. Det som tog tid var att få under den rejält tilltagna garagedomkraften jag lånade och att arbeta på rygg. Med bilen på lyft går det hela mycket snabbare. Få genom kupevärmarkabeln genom isolering och interiörmatta var pyssligt och bestämma var uttag och fläkt ska skruvas fast. Sen att bestämma var intaget skulle sitta och jag har fortfarande inte fått ur all luft! Finns det nån speciell luftnippel eller måste jag vacumsuga??? När jag klämmer på slangarna hör jag att det är luft kvar och då ska man inte köra slangvärmaren.

Jag har några bilder på montaget, planerar att lägga upp dem imorrn.
av Soulman
Ja. Det här forumet är ju sett till funktion inte likt nåt annat forum jag hänger på så jag kan tyvärr inte bifoga några bilder. Jag kanske kan skriva ut och posta dem i pappersform till Moderatorn som sen scannar in dem och publicerar dem i tråden... :-O)

Men bra blev det. Jag ogillar Bilias placering för intaget så mycket att jag valde att beställa bilen utan MoK för att montera det senare på valfritt sätt. Nu sitter intaget mycket diskret infällt i vänster dimljusram. Nu måste jag bara komma på nåt sätt att få ut luften. Dumt nog är högsta punkten inte expansionskärlet utan en böj på slangen till övre delen av kylaren.
av Soulman
Du får gärna ta en skärmdump på var den funktionen finns, för jag kan då inte hitta den när jag ska göra ett inlägg.
Användarvisningsbild
av MartinS
Härligt att höra att det inte var allt för bökigt då jag skall göra samma operation på min XC60. Det bör ju nästa gå ännu enklare på den då allt är lite högre och större.

Vad kapade du slangen med, är det att föredra en vass kniv eller vad skär man av den bäst med tror du?

/Martin
av Soulman
Det kommer inte hända att jag ska ladda upp en bild nån annanstans och sen länka. Vad hände med det vanliga enkla sättet bifoga en fil som man gör överallt annars?

Slangen skär du av med en riktigt vass Mora. Försök lägga snittet rakt från början så slipper du göra om snittet.
Ny stereo i min s40 2004

Jag har en liknande i min v40 -2004.. fungerar gry[…]

Min slutsats än så länge, hittade […]

Finns felkoder? Försök med att dra ut ko[…]

Hej! Ja deras universal damask var för kor[…]